Instagram inzetten voor meer bereik
Instagram is als populair social-media-platform constant in beweging. In 2021 komen er nieuwe features uit, waaronder Reels, Shopping en Gidsen. Gebruik jij Instagram om nieuwtjes te delen met je volgers en ze te betrekken bij het bedrijf of merk waar jij voor werkt? Wij geven je een aantal tips om de band met je volgers te verstevigen.
Oprechte interesse
Als je voor je werk op social media zit, heb je in ieder geval een mobiel abonnement nodig met voldoende data. Zo kun je in de trein altijd even checken hoe je laatste post het doet of nog even reageren op berichtjes van je volgers. Instagram wordt steeds meer privé. De likes op berichten zijn minder belangrijk geworden en worden verborgen. Het gaat voornamelijk om het creëren van oprechte en authentieke content. Tegenwoordig worden de Stories meer bekeken dan de berichten en daar worden geen statistieken getoond aan de kijker. In 2021 zien we dat de trucjes om mensen aan je te binden langzaam verdwijnen. Het gaat om de kwaliteit van jouw verhaal en het tonen van oprechte interesse in je doelgroep.
Instagram Reels
In 2020 is de focus langzaam maar zeker verschoven naar Reels en Shopping. Een Instagram Reels is een korte, catchy video die je kunt maken met leuke effecten en muziek. Deze feature doet sterk denken aan TikTok en kun je bijvoorbeeld inzetten om de interactie aan te gaan, je volgers net wat meer info te geven over je merk of bedrijf of ze een kijkje achter de schermen laten nemen. Je laat je creativiteit de vrije loop door zelf een snelheid te kiezen, een leuk muziekje te selecteren en je clip te editen. Wat prettig is aan deze functie, is dat je de Reels net als een reguliere post publiceert. Hierdoor blijven Reels zichtbaar in een extra tabje op je Insta-profiel en zijn jouw Reels vindbaar in ‘explore’. Naast de Reels is Instagram Shopping vorig jaar geïntroduceerd, net als de uitgebreide Instagram Guides. Deze contentvorm doet denken aan bloggen. Ook Facebook kreeg vorig jaar een nieuwe look and feel.
Algoritme verandert regelmatig
Om meer mensen te bereiken met Instagram, is het belangrijk dat je je verdiept in het algoritme. Dit verandert namelijk regelmatig en al die nieuwe features en contentvormen zorgen ervoor dat de aandacht nog meer verdeeld wordt. Er is steeds meer te zien, op verschillende plekken. Dit kan het organische bereik schaden. Naarmate er meer onderdelen bijkomen, wordt het algoritme een steeds complexere formule. In de hoofdnavigatie en onder ‘explore’ ligt de focus nog altijd op de feed zoals je die kent. Als bedrijf moet het lukken om de aandacht te krijgen wanneer je goede content maakt in vaste formats of rubrieken. Dit biedt houvast en weten gebruikers wel degelijk te vinden.
Volg ons