Je carrière naar de knoppen helpen met slechte gewoontes
Slechte gewoontes, zoals niet reageren op e-mails of je eigen plan trekken kunnen je reputatie ernstig schaden. Helaas heeft niet iedereen dit even snel in de gaten…
In dit artikel hebben we een aantal slechte gewoontes voor je op een rij gezet. Wie weet kun je er je voordeel mee doen…;-)
Aanpassen
Ieder bedrijf heeft zo zijn mening over wat sociaal wenselijk is. Wanneer jij niet je best doet om je aan te passen naar de cultuur binnen een bedrijf, denken collega’s al snel dat je ze veroordeelt. Met deze roomser-dan-de-paus-houding zet je collega’s buiten spel én het lijkt alsof je niet geïnteresseerd bent in het vormen van een positieve sfeer op kantoor.
Je maakt geen excuses
Als je geen verantwoordelijkheid neemt voor je fouten, dan krijg je dat vroeg of laat terug. Typisch voorbeeld: pas na de deadline tegen je baas vertellen waarom hem niet gehaald hebt. Dat laat je baas zien dat je niet kan plannen en niet kan communiceren.
Een stapje extra
Je haalt je deadlines en laat goed werk zien, maar je zet nooit een stapje extra. Dit laat zien dat je zelfvoldaan bent. Jij vindt het allemaal wel best. Kijk naar welke kansen er voor jou liggen in plaats van wachten totdat ze je worden aangereikt. Door een stapje extra te zetten laat je aan je baas zien dat je gedreven bent en bezig bent met jouw toekomst binnen het bedrijf.
Kleding
Wanneer je eenmaal een baan te pakken hebt, is het soms makkelijk om minder aandacht te geven aan je voorkomen. Jammer, want hierdoor kom je minder geloofwaardig over en straal je minder autoriteit uit.
Pessimisme
Ben jij een pessimist? Dan zal je baas je al snel zien als ballast, met een slechte invloed op de rest van het team. Mensen hebben geen zin om bij je in de buurt te zijn als je regelmatig zeurt. En dan in het bijzonder je baas.
Lompe e-mails
Het maakt niet uit hoe vriendelijk je in het écht bent, de toon in e-mails worden al snel verkeerd gelezen. Lompe e-mails zijn funest voor je reputatie op kantoor, ook als je het misschien niet zo hebt bedoeld.
Te laat komen
Met altijd te laat komen impliceer je dat je iets anders eigenlijk belangrijker vindt. Aan iemand anders zijn tijd hecht je blijkbaar geen waarde. Zorg gewoon dat je punctueel bent.
Teveel praten
Het is tóp als jij je collega’s leert kennen, maar als je niet kunt stoppen met praten, gaat het al snel tegen je werken. Hoe kan iemand anders zijn werk doen? Klets lekker tijdens je lunchpauze of andere breaks om anderen zo min mogelijk te irriteren.
Niet reageren op e-mails
Het is onprofessioneel: niet binnen afzienbare tijd op e-mails reageren. Het frustreert degene die op een reactie wacht en je mist waarschijnlijk deadlines. Direct op iedereen reageren is een onbegonnen zaak, maar dagelijks je inbox bijwerken is een goed begin.
Je verantwoordelijkheid nemen
Niemand is perfect en we maken allemaal fouten. Je kunt natuurlijk de schuld bij je collega’s leggen, maar veel beter kun je de verantwoordelijkheid nemen voor je blunder. Dat is misschien even moeilijk, maar uiteindelijk levert het je meer respect op.
Samenwerken
We hoeven je niet te vertellen dat samenwerken belangrijk is. Je hoeft niet van groepsprojecten of grote vergaderingen te houden, maar het is wel belangrijk dat je in je element bent en een waardevolle teamspeler bent.
Bron: BusinessInsider.nl
Een teamleider moet motiveren en stimuleren.
Als dat ontbreekt kun je verwachten dat het personeel niet op alle punten een tien haalt.
Als teamleider moet je betrokken zijn met het wel en wee van het personeel en soms streng maar rechtvaardig zijn.
Verstand van zaken hebben kan veel goed doen.
Dan krijg je een prettige werksfeer en zijn er dan nog mensen die daar niet mee kunnen omgaan is wellicht een andere baan de oplossing.
citaat:
Pas na de deadline tegen je baas vertellen waarom hem niet gehaald hebt.
Hem!!!!!!