Je collega’s ghosten: mag dat af en toe? Drie inzichten
Wie stil blijft in digitale communicatie doet iets wat met een moderne term ‘ghosten’ heet. Kun je dat maken bij zakelijke contacten? Of is het gewoon onbeschoft?
Door Karen Visser
Als supportprofessional ben je er om anderen te ontzorgen. Je optimaliseert andermans productiviteit zodat zij het maximale uit hun dag halen. De ander is je prioriteit. Maar… de realiteit is dat jouw tijd, aandacht en energie grenzen kennen. En het is prettig als je die grenzen niet pas leert kennen wanneer je met een burn-out thuis komt te zitten. Je hoeft dus niet altijd en overal maar klaar te staan voor anderen. Logisch toch?
De toename van digitale communicatie tijdens de pandemie heeft de behoefte aan een oplossing voor digitale overload nog vergroot. Want het op afstand werken zorgt voor een explosie aan digitale berichten. De impact daarvan op ons mentale welzijn en onze productiviteit is groot.
Maak grenzen bespreekbaar
Daarbij kunnen jouw grenzen niet helemaal op dezelfde plek liggen als die van collega’s of manager. De enige manier om daar achter te komen, is door jullie grenzen bespreekbaar te maken. Daarbij kijk je naar wat je zelf wilt, wat de ander zoekt en waar jullie elkaar tegemoet kunnen komen. Deze 10 tips helpen je bij het bespreekbaar maken van lastige onderwerpen.
Echt aan de slag met effectieve en assertieve communicatie? Bekijk de training Effectief assertief
Ghosten
Laat je zo’n gesprek achterwege, dan kan het beslag op je tijd en aandacht zo oplopen, dat je uiteindelijk uit zelfbehoud tóch op die spreekwoordelijke stopknop drukt. Je reageert gewoon niet op dat appje, beantwoordt die e-mail niet en hoopt dat jouw stilte luid genoeg je boodschap overbrengt: jij bent op dit moment niet mijn prioriteit.
Je blijft stil, je ‘ghost’ iemand, je kapt het contact af, tijdelijk of permanent, zonder de ander daarvoor een reden te geven. Midden in een onderhandelingsproces op Marktplaats is dat behoorlijk onbeschoft te noemen. Op Tinder, of op sociale media die je voor privédoeleinden gebruikt, is het ook niet sympathiek om de ander te laten hangen. Heb je geen interesse (meer), dan kun je beter duidelijk zijn, ook als je boodschap voor de ander niet leuk is om te horen. Maar dat vraagt moed en energie. En het is maar de vraag of je die kunt opbrengen voor een wildvreemde.
Voor je collega’s is het een ander verhaal – hen zie of spreek je de volgende dag of week weer, waardoor ghosten niet slim is. Je zult een structurele oplossing moeten vinden om te zorgen dat de relatie goed (genoeg) blijft, en de wederzijdse verwachtingen helder zijn.
Zo’n structurele oplossing is ook in jouw belang. Want losse eindjes waarmee je niet verder gaat, kunnen inwerken op je schuldgevoel en zo behoorlijk wat aandacht kosten.
Breng je boodschap helder en respectvol over, leer er alles over in de training Helder en tactvol communiceren.
Wat kun je zelf doen? Drie tips
- Maak afspraken met je leidinggevende over bereikbaarheid en reactietijd
Waarop is meteen actie nodig en wat kan wachten? Hoe doen we dat met niet-werkdagen en avonden? Je hebt het recht om onbereikbaar te zijn; nog niet wettelijk (zoals wel in Frankrijk al het geval is) maar er ligt een wetsvoorstel bij de Tweede Kamer. - Kies de kanalen die het beste werken voor jou, je leidinggevende en je team
Spreek af welk kanaal waarvoor is bedoeld, en laat weten dat het combineren van kanalen niet de bedoeling is; even appen ‘Heb je mijn mail al gelezen?’ voert de druk alleen maar op. - Wees je er van bewust dat jouw tijd, aandacht en energie ergens vandaan moet komen
Op is op! Als jij omvalt, heeft niemand iets aan je. Als jij het dus prettig vindt en nodig hebt om ’s avonds helemaal los te koppelen van de digitale communicatie, zet die stap dan ook. Je mentale welzijn is meer waard dan een afgevinkte taak of een tevreden collega.
Karen Visser
Karen Visser is werkplektrainer en professional organizer en leert mensen op allerlei niveaus slim omgaan met tijd, taken en ruimte. Bij Management Support verzorgt zij de training Tijd-, taak- en energiemanagement.
Meer lezen
De uitgebreide versie van dit artikel verscheen op Management Support.
Volg ons