Je rechten als de trein niet rijdt
Als je trein langer dan een half uur is vertraagd, heb je recht op een vergoeding. Wist je dat? In principe vergoedt de NS bij een vertraging van meer dan een half uur de halve ritprijs en bij vertraging van meer dan een uur de hele rit. Bij de HSL krijg je al na een kwartier vertraging de halve rit en na een half uur de hele rit terugbetaald.
Hoe vraag je de vergoeding aan?
Gewoon thuis achter de computer. Je voert wat gegevens op de NS-site in en de vervoerders kunnen vervolgens je reizen checken via de ov-chipkaart. Op deze manier kan de NS de claim goed controleren.
De NS stelt overigens wel voorwaarden aan de compensatie. Er volgt geen vergoeding als die lager uitpakt dan € 2,30, de langere reistijd vooraf is aangekondigd, een andere vervoerder de vertraging heeft veroorzaakt, of als je vergeten bent in- of uit te checken. In geval van overmacht, zoals een landelijke stroomstoring, hoeft de NS overigens niet te betalen.
Overstap
De vergoedingen beginnen overigens te haperen bij het overstappen van de ene naar de andere aanbieder. Let dus goed om als je compensatie vraag.
Vergeten uit te checken?
Als je vergeet uit te checken betaal je veel te veel voor je reis, standaard 20 euro. Heb je een uitcheck gemist, dan kun je dat alsnog binnen 6 uur doen. Als dat niet lukt, kun je na 24 uur je geld terugvragen. Dat kan tot zes maanden na de reis. Controleer online, via uitcheckgemist.nl, of je een uitcheck hebt gemist. Dat geldt ook voor bus, tram en metro.
Bron en meer lezen? Ad.nl
Volg ons