Kantoorergernissen
Wat zijn de grootste ergernissen die medewerkers op de werkplek ervaren? Waar komen de irritaties vandaan en hoe ga je ermee om?
Egoïstische managers
Managers die weglopen voor hun verantwoordelijkheden, zich verheven voelen boven hun medewerkers en niet tegen kritiek kunnen. Dat is de grootste kantoorergernis onder medewerkers volgens meer dan vijfhonderd bezoekers aan het nieuwe multimediakanaal Kijk Verder van de Volkskrant. Medewerkers durven ergernissen over hun manager vaak niet aan te kaarten bij de leidinggevende zelf, omdat ze bang zijn hier later op afgerekend te worden.
De oplossing? Managers moeten zorgen voor ‘psychologische veiligheid’ en medewerkers moeten toch hun gevoelens uiten bij hun leidinggevende. “Je loopt het risico op maatregelen in jouw nadeel, maar meestal gebeurt er niets,” aldus arbeidspsycholoog Jaap van den Broek. “In de regel lucht het juist op om over de oorzaak van de ergernis te praten. Het gevoel dat er wordt geluisterd is dan al genoeg.”
Daarnaast kunnen organisaties egoïsme onder managers de kop indrukken door competitie op de werkvloer te beperken. Veel bedrijven belonen werknemers per individu en daardoor staat het eigenbelang voorop, terwijl onderzoek juist uitwijst dat groepsbeloning leidt tot meer onderlinge empathie.
Eindeloos vergaderen
Het gevoel dat men eindeloos aan het vergaderen is, vormt de op één na grootste kantoorergernis voor het personeel. Hiervoor zijn diverse remedies te bedenken: een strakke agenda, snel knopen doorhakken, deelnemers vooraf warm maken voor de onderwerpen.
Ook effectief is vooraf lobbyen op de werkvloer. Hiermee kun je voorkomen dat uiteenlopende persoonlijke belangen de voortgang tijdens het vergaderen belemmeren en onevenredig veel tijd opslokken.
Steeds meer doen met minder mensen
De ervaren tijdsdruk op het werk ligt ten grondslag aan ergernis nummer 3: meer moeten doen met minder mensen. “Het komt voor dat werknemers elk jaar 10 procent meer moeten produceren met 10 procent minder mensen,” aldus Van den Broek. Dit kan zijn ingegeven door financiële noodzaak, maar het wordt geregeld ook ingezet als een soort managementtool. Door mensen op te jagen voorkomen managers dat medewerkers zelf nadenken over problemen en mogelijke oplossingen daarvoor.
Een goede remedie is het op gang houden van de communicatie tussen de medewerker en zijn leidinggevende. Van den Broek: “Uiteindelijk zal je leidinggevende een moment nemen om te luisteren. Spreek op dat moment in de ik-vorm. Zeg: Ik voel me om deze reden niet prettig. Herken jij je daarin?” Zolang er sprake is van een dialoog wordt erger voorkomen, zoals langdurig ziekteverzuim of werksabotage.
Bron: HRpraktijk
Volg ons