Klantgericht telefoneren doe je zo
Helaas blijkt er nog steeds een enorm verschil te zijn tussen denken en ook daadwerkelijk doen. En ja, dus ook bij sommige secretaresses… Wees je er bewust van, dat niet correct zijn aan de telefoon, al heel snel voldoende is om (potentiële) klanten voorgoed af te schrikken.
Deze tips helpen je op weg
- Laat de telefoon maximaal 3 keer overgaan
- Start het telefoongesprek met ‘Goedemorgen/goedemiddag’, daarna je naam en helemaal klantvriendelijk is het om te vragen: “waar kan ik u mee helpen?” of “waar kan ik u mee van dienst zijn?”
- Het is overigens niet “Hoe was uw naam”, maar “Hoe is uw naam”. De beller leeft …;-)
- Verkleinwoorden zoals bijvoorbeeld “momentje” of “een klein ogenblikje alstublieft” zijn uit den boze.
- Verbind de beller niet zonder uitleg door. Vertel even aan wie je gaat doorverbinden en vertel je collega ook even wat de beller wil.
- Zoekt de klant een persoon en deze is niet aanwezig? Geef dan een alternatief.
- Herhaal de boodschap en vraag of je het goed hebt begrepen. Zo ja, vraag of je de klant verder nog ergens anders mee van dienst kan zijn.
Engelse telefoontips
Het is verstandig om een aantal standaardzinnen uit je hoofd te leren. Zinnen die vaak terugkomen in een telefoongesprek zijn bijvoorbeeld:
- Vragen wie je aan de lijn hebt:
Who’s calling please?
May I ask who’s speaking? - Een boodschap aannemen:
Can I take a message?
Would you like to leave a message? - Iemand doorverbinden:
I’ll connect you now.
Hold on please, I’ll put you through.
TIP: Wil jij zelfverzekerder telefoneren in het Engels? Lees dan ook dit artikel even
Duitse telefoontips
Ook voor het Duits: een aantal zinnen uit je hoofd leren is geen overbodige luxe:
- Kunt u mij doorverbinden met?
Würden Sie mich bitte mit ……verbinden? - Wilt u een boodschap aannemen?
Kann ich bitte eine Nachricht hinterlassen?
Tip: Handige telefoonzinnen in het Duits nodig? Lees dan dit artikel even!
Hebben jullie nog meer tips?
Deel ze vooral onder dit artikel!
Volg ons