Mannen zijn dol op shoppen!
Zalando ondervroeg 3.500 mannen tussen de 18 en 49 jaar uit Nederland, Duitsland, Zwitserland, Frankrijk, België, Finland en Noorwegen over de thema’s mode en shopping. De uitkomst: mannen zijn dol op shoppen!
Vooral de Nederlanders, Fransen en Duitsers geven aan dat ze kleding en schoenen shoppen leuk vinden. Belgen en Noren zijn wat minder enthousiast als het op winkelen aankomt. Meer dan 50% van de ondervraagde Nederlandse mannen geeft bovendien aan dat ze niet alleen functioneel shoppen maar ook vaak spontane aankopen doen. Maar liefst 51% van de ondervraagde Nederlandse mannen is daarnaast overtuigd van hun goede smaak en gevoel voor stijl. Ook wordt er flink wat geld uitgegeven aan kleding, de Nederlandse man geeft gemiddeld €108,- per maand uit, wat op de Zwitserse mannen na het hoogste bedrag is.
Verschil moet er zijn
Als het op mode aan komt blijken de Finnen en Noren echte einzelgänger: zij bepalen zelf wat ze leuk vinden staan. De ondervraagde mannen uit andere landen zien hun partner als belangrijkste bron van fashion-advies. De meerderheid van de ondervraagde mannen, maar vooral de Zwitserse heren, verheugen zich over outfit-complimenten door vrouwen. Daarnaast verschilt de kleding -etiquette van land tot land. Waar de meeste Europese mannen zich voor een eerste date of een bezoekje aan de schoonouders flink opdoffen, gaan de Nederlanders en Noren liever voor een verzorgde, casual look.
Simpel met stijl
Over één ding zijn alle mannen het eens: kwalitatieve kleding en het vasthouden aan je eigen stijl zijn het belangrijkst. Hippe merken, de laatste trends of uitgesproken items spelen een minder grote rol. De Europese man gaat juist liever voor goede basics: meer dan 50% van alle mannen kiest de spijkerbroek als favoriete kledingitem. Accessoires als zijden sjaals, sieraden, de ‘man bag’ en hoedjes zijn niet echt favoriet onder de mannen, de mannenrok en mannen make-up zijn zelfs totale no-go’s.
Bron: zalando
Volg ons