Krijg meer gedaan door positieve woorden
Je hebt eindelijk een teamvergadering in kunnen plannen en al je collega’s hebben aangeven dat zij aanwezig zijn. Dat is mooi geregeld! Een dag voor de vergadering roep je nog tegen een collega “Kom je niet te laat op de vergadering”? Een dag later… Ja hoor, ze is te laat! Hoe duidelijk moet je zijn??
Je besluit om de volgende vergadering de vraag anders te stellen: “Wil je vijf minuten voor aanvang van de vergadering aanwezig zijn?”. En verhip… wie zit er vijf minuten voor aanvang in de vergaderzaal? Juist! Je collega. Voor jou zijn het twee dezelfde vragen, maar met compleet verschillend resultaat. Wat is het geheim?
Positieve woordkeuze
Hoor jij graag wat je niet moet of mag doen? Juist. Daar hou je zelf ook niet van. Het is ook makkelijker om iemand te vertellen wat hij of zij niet moet of mag doen. Toch is het beter om goed op je woordkeuze te letten. Probeer het eens. Je zal zien dat anderen eerder geneigd zijn om aan je verzoek te voldoen.
Neem bovenstaand voorbeeld. De tweede keer heb je een andere, positieve woordkeuze gebruikt. En daardoor krijg je het dus wel voor elkaar. Een aantal voorbeelden:
- Wil je aan het einde van de dag alsjeblieft je kopje koffie in de vaatwasser zetten? in plaats van ‘Laat je kopje koffie niet op het aanrecht staan”.
- Of… ‘Denk je eraan om het verslag van de vorige vergadering mee te brengen? in plaats van ‘Vergeet niet om het verslag van de vorige keer mee te nemen’.
Woorden vermijden
Stap 1. is om je bewust te zijn van het effect van negatieve woorden. En als je dat bent, dan moet je jezelf nog aanleren om deze woorden dan ook echt te vermijden. Welke woorden kun je beter vermijden?
- Nooit, dringend, jij bent verantwoordelijk, kan niet, onmogelijk, probleem, weigeren, vergissing, mislukt, jammer genoeg, niet voldoende, niet mogelijk etc. etc…
Nu nog toepassen
En hoe doe je dat dan precies? Heel simpel. Ga gewoon op de stoel van de ontvanger zitten. Hoe denk je zelf dat je boodschap overkomt? Het zal wel even wennen zijn, maar als je jezelf dit echt aanleert, dan zul je merken dat je veel meer gedaan krijgt bij je collega’s.
Bron: we assist you
Volg ons