Wat kun je doen om openstaande facturen te voorkomen?
De gevolgen van openstaande facturen kunnen rigoureus zijn voor ondernemers. Denk bijvoorbeeld aan het niet kunnen betalen van facturen aan grote leveranciers of het uitblijven van investeringen in de onderneming. Wat kun je doen om openstaande facturen te voorkomen?
Zorg dat de factuur duidelijk is
Een goede factuur met een heldere omschrijving van de factuureisen is de eerste stap naar een tijdige betaling van de klant. Een duidelijke factuur laat de verplichtingen van zowel koper als verkoper zien. De kans is groot dat wanneer de deal helder in de factuur staat, de betaling ook soepeler zal verlopen.
Factureer snel!
Hoe sneller je zelf factureert, hoe minder een lange termijn het gevolg is van je eigen handelen. Wacht dus niet per se op het einde van de maand, maar factureer zodra het werk gedaan is.
Plan betaaldata
Zet niet alleen in je boekhoudpakket, maar ook in je agenda wanneer je betalingen verwacht. Zo houd je scherp wanneer je in actie moet komen en kom je niet achteraf voor onverwachte verrassingen te staan. Bovendien komt het bij klanten ook vreemd over wanneer je zelf weken later nog wijst op een termijn die verlopen is.
Eenvoudig overzicht in ontvangsten en uitgaven
Als je een eenvoudige liquiditeitsplanning hebt voor de komende zes maanden weet je wat het effect is als je iets later betaald wordt dan verwacht. Mocht je tekorten hebben, dan kun je daar snel op inspelen, bijvoorbeeld via het verkopen van facturen.
Vergroot het betaalgemak van je debiteuren
De Bloggende Deurwaarder geeft als belangrijkste tip bij openstaande facturen het advies om het betaalgemak van de schuldenaar te vergroten. Dit kan al heel simpel door een iDEAL link mee te sturen met de nota. Ook kan het raadzaam zijn om bij sommige klanten een flyer of een motivatiekaart onder de aandacht te brengen. Hierin wordt op eenvoudig taalniveau, zonder dreigende taal, het belang van het betalen van de niet betaalde factuur uitgelegd.
Vooraf betalen
Zorg dat zoveel mogelijk vooraf betaald wordt. In sommige branches is betaling achteraf de gewoonte, maar dat betekent niet dat jij geen andere afspraken hierover kunt maken.
Tip:
Secretaresses die te maken hebben met de financiële administratie komt dit waarschijnlijk bekend voor: een klant heeft een aantal facturen in één keer betaald zonder de factuurnummers erbij te vermelden. Zeker als van die klant nog veel facturen openstaan is het vaak een heel gepuzzel om erachter te komen welke facturen betaald zijn. Lees hier hoe je dit makkelijk met behulp van Excel op kunt lossen.
Bron: Hoe zorg je dat de niet betaalde facturen alsnog worden voldaan? Lees het hele artikel op Lifehacking
Volg ons