Manage je manager: drie onmisbare tips
Welke drie dingen moet je echt beheersen in je rol van assistant wil je waarde toevoegen? Lucy Brazier, voorvechter van de rol van assistant: “Ze betalen je om je manager te laten schitteren. Als jij proactief bijdraagt aan zijn doelen, excelleer je en voeg je waarde toe.” Bijdragen doe je met deze drie vaardigheden.
Ken je manager, ken de business en stel de juiste vragen.
Ken je manager
Wie heb je tegenover je? Wat voor type is je manager? Bespreek hoe jullie het beste kunnen samenwerken. Zo kun je je manager managen.
Lucy: “Nu werkt slechts een op de vijf assistants voor één manager, dus de rest managet er tot wel vier. Mocht je dus verschillende types assisteren, pas je communicatie dan op hen aan. De een houdt van cijfers en details, de ander wil niet meer dan één A4’tje ontvangen.”
Het gaat er dus om met wie je te maken hebt en dat je je communicatie daarop afstemt. Lucy: “Stel je hebt een manager die snel verveeld is en alles op één pagina tekst wil hebben. En zelfs daarvoor is hij eigenlijk nog te verveeld… Het slechtste wat je dan kunt doen, is verzanden in details. Kom juist snel to the point, schets de grote lijnen. En wil je cijfers delen, zet ze dan in een overzicht van één pagina. Zo ziet hij alles in één oogopslag. Rapporteer één keer per week kort en krachtig over je voortgang.”
Meer tips? Kom naar het Management Support Event en laat je inspireren door onder meer Lucy Brazier tijdens het congres. En volg een workshop naar keuze.
Ken de business
Lucy: “Er is geen assistant die te weinig werk heeft. Maar er zijn er die me aankijken alsof ik gek ben als ik ze vraag of ze de business brand values kennen. Naast dagelijkse dingen als e-mailmanagement en zakenreizen regelen is het belangrijk te beseffen welke rol je hebt, hoe krachtig die is in combinatie met kennis van wat de business van jou wil.”
Vraag je dus af: wat is de strategie van mijn organisatie of bedrijf? Wat zijn de pijnpunten van mijn manager en wat zijn de doelen? Dan weet je ook wat je kunt toevoegen aan het proces om het soepeler te laten verlopen.
Lucy: “Ze betalen je om je manager te laten schitteren, het beste te laten doen wat hij kan, en jij speelt daarin een cruciale rol. Waar kun jij waarde toevoegen? Als je hem helpt zijn doelen te halen en de pijnpunten te verlichten, dan excelleer je, voeg je waarde toe. Weet wat de prioriteiten zijn en wat zijn visie erop is.”
Stel de juiste vragen
Praktische vaardigheden kun je aanleren, zoals handig werken met PowerPoint en Word. Het is lastiger te leren hoe je écht luistert naar wat er gezegd wordt in plaats van wat dat je dénkt dat er gezegd wordt. En ben je ergens niet zeker van, stel er dan een vraag over. Het liefst open vragen: hoe, wat, wanneer, waar, waarom? Dat is de manier om informatie te verkrijgen. Vraagt je manager je het kerstfeest te organiseren voor tweehonderd man, vraag dan meteen: hoeveel budget heb ik, wat wil je bereiken met dit feest, wat voor sfeer wil je? Goede vragen stellen is echt een vaardigheid op zich.”
Zelfleiderschap
Krijg je geen afdoende antwoord op je vragen, toon dan je leiderschap en zeg: “Ik zet een paar ideeën op papier, laten we het daar in onze volgende meeting over hebben, en als ik dan helemaal verkeerd zit, bekijken we het opnieuw.” Dat is de proactieve manier van communiceren en handelen die de managers van nu graag zien.
Management Support Event
Maak de leider in jezelf wakker, kom naar het Management Support Event en laat je inspireren door onder meer Lucy Brazier. En volg een workshop naar keuze.
De manager is altijd een man?? Ik lees alleen maar ‘hij’ en ‘zijn’ als het over managers gaat. Welkom in 2018…. 🙂
Beste Jacomien, dank voor je reactie. Het is niet mijn bedoeling om het alleen over stereotypes te hebben natuurlijk. Voor de leesbaarheid zet ik er echter niet steeds ‘hij/zij’ en ‘hem/haar’ neer. Uiteraard zijn er veel vrouwelijke managers, en mannelijke assistants.