Meer banen in telefonisch en digitaal klantcontact
Het aantal banen in telefonisch en digitaal klantcontact neemt toe. Werkgevers in de branche hebben bovengemiddeld vaak moeite om personeel te vinden, aldus het UWV.
In de sectoren handel en zakelijke dienstverlening is de meeste werkgelegenheid te vinden. Andere sectoren waarin klantcontactberoepen ook veel voorkomen zijn de overheid, financiële dienstverlening, ICT en industrie en nutsbedrijven.
Vrouwen
Bijna 2 procent van de werkende beroepsbevolking is werkzaam in het klantcontact. Dat komt neer op 141.000 personen. Zes van de tien medewekers in het klantcontact zijn vrouw. De meeste bedrijven hebben een eigen klantcontactafdeling, ongeveer 30 procent besteedt het werk (deels) uit aan een extern contactcenter.
Chatten
Naast een toenemende behoefte aan medewerkers, verandert ook de aard van het werk van de klantcontactmedewerker. De verwachting is dat e-mailcontact gaat afnemen, en dat het aantal (video)chatgesprekken gaat toenemen.
Het UWV verwacht daarnaast ook dat contact via openbare pagina’s op Facebook en Twitter afneemt. De huidige sociale media kanalen lenen zich op dit moment nog niet goed voor complexe klantvragen. Er wordt wel een stijging verwacht in klantcontact via privéberichten via sociale media.
Bron: nu.nl
Volg ons