Met deze tips verloopt de terugkeer naar het werk vlekkeloos
Straks kunnen we, na ruim een jaar voornamelijk thuiswerken, weer terug naar het werk. De meeste organisaties hebben al wel de nodige voorbereidingen getroffen. En dat is mooi, maar wat kun je als leidinggevende nog meer bijdragen om dit proces verder in goede banen te leiden?
Besteed aandacht
Uit diverse metingen van Arbo Unie komt naar voren dat medewerkers elkaar vooral gemist hebben. Soms hebben ze elkaar al meer dan een jaar niet fysiek ontmoet. In die periode heeft iedereen van alles meegemaakt, leuke dingen en soms ook moeilijke situaties. Besteed hier aandacht aan en schep ruimte voor medewerkers om die ervaringen uit te wisselen, de klokken weer gelijk te zetten en het sociale contact te herstellen. Plan daarvoor momenten in voor informeel overleg.
Lees ook: zo maak je van wandelen een prioriteit
Wees duidelijk
Zorg dat medewerkers en bezoekers weten welke maatregelen op locaties gelden. Niet alleen over de basismaatregelen zoals thuisblijven bij klachten, geen handen schudden, afstand houden en regelmatig handen wassen, maar ook over eventueel aanvullende maatregelen. Denk aan werkplekken reserveren of verplicht mondkapjes dragen.
Geef het goede voorbeeld
Wees consequent. Als een bezoeker een mondkapje opzet omdat bij de ingang is aangegeven dat dit voor iedereen verplicht is, en bij binnenkomst ontdekt dat niemand een mondkapje draagt, maakt dat een merkwaardige indruk. Alsof zo’n maatregel meer voor de bühne is. Wees je als leidinggevende bewust van je voorbeeldrol. Is het beleid dat je een mondkapje draagt als je rondloopt, doe dat dan zelf ook.
Blijf alert
Je hoeft niet als een politieagent de maatregelen te handhaven, maar blijf je wel bewust van wat er in je omgeving gebeurt. Veel medewerkers kunnen niet wachten om weer naar kantoor te gaan, maar niet iedereen staat hierom te springen. Heb daar begrip voor en zoek samen met medewerkers die bang zijn naar een werkbare oplossing.
Houdt iemand nauwelijks genoeg afstand en merk je dat collega’s zich daar ongemakkelijk bij voelen? Denk dan niet: dat lossen ze onderling wel op, maar neem hier duidelijk stelling in. Denk daarbij ook na over hoe je ook verschillen in inzicht over nut en noodzaak van de maatregelen kan kanaliseren. Als hierover zelfs in familiekring al hoogoplopende discussies ontstaan, kun je ervan uitgaan dat dit ook op kantoor kan gebeuren. Wees je daarvan bewust. Als je merkt dat dit speelt, maak het dan bespreekbaar.
Bron: arbounie.nl
Volg ons