Met één kaartje door heel Europa reizen
Reizigers moeten straks kriskras door Europa kunnen reizen met één enkel vervoersbewijs. Dat is geldig op de bus en veerpont, in tram, trein en metro en in het vliegtuig.
“Probeer nu maar eens vanaf Den Haag CS je reis te regelen naar een piepklein dorpje in de buurt van Düsseldorf. Daar ben je een dag mee bezig. Straks is dat minutenwerk,” aldus transportcoördinator Wim van de Camp van de 218 leden tellende EVP-fractie in Brussel.
Nog voordat het unieke vervoersbewijs er is, moet er een interactieve website zijn waarmee de reiziger zelf zijn snelste, goedkoopste of schoonste reis kan samenstellen. Op de website komt niet alleen het publieke vervoer, inclusief trajecten, reistijden, aansluitingen en zelfs vertragingen, maar ook informatie over carpoolen, park&ride, fietsverhuur en voetgangerspaden. ,,We slaan hiermee drie vliegen in een klap,” aldus Van de Camp. ,,Veel meer reisgemak voor de consument, een enorme boost voor de reis- en vakantie-industrie en minder mensen in eigen auto’s op de weg.”
Tot op de laatste meter
Nu reist bijna driekwart van de Europeanen met de auto en neemt nog geen 15 procent de bus of trein. Volgens de Duitse initiatiefnemer, Dieter-Lebrecht Koch, vergt het nieuwe systeem vooral veel van het stads- en streekvervoer, ‘vaak cruciaal op de eerste en laatste meters van elke reis’. Om direct informatie over vertragingen te hebben, kan Europa zijn peperdure Galileo-satellietsysteem inzetten.
De sector krijgt tot uiterlijk 1 januari 2020 de tijd om de website en het unieke kaartje vrijwillig te regelen. Lukt dat niet, dan volgt Europese wetgeving.
Volg ons