Nieuwe baan? Onderhandel ook over andere arbeidsvoorwaarden
Het vinden van je droombaan is een spannende en uitdagende reis. Heb jij net een sollicitatiefase succesvol doorlopen en sta je nu voor de onderhandelingen over de arbeidsvoorwaarden? Dan is nu het moment aangebroken om arbeidsvoorwaarden te bespreken die echt goed bij jou passen. Je hebt nu namelijk de kans om te onderhandelen over zaken die niet standaard in het arbeidscontract staan, maar die wel een enorme impact kunnen hebben op je werktevredenheid en welzijn. Hierbij 6 tips. Succes met de onderhandelingen!
1. Specifieke werkplekfaciliteiten
Een comfortabele en efficiënte werkplek is wel zo prettig en natuurlijk essentieel voor je productiviteit. Bespreek de mogelijkheid om andere werkplekfaciliteiten vergoed te krijgen die jouw werkcomfort en gezondheid verder verbeteren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een ander zit/sta-bureau, aangepaste verlichting om vermoeidheid van de ogen te verminderen en aan een specifieke, geluidsdichte hoofdtelefoon. Misschien werk je ook wel liever met 2 monitoren in plaats van 1? Ook dit zijn verzoeken die je bij de onderhandelingen kunt bespreken.
Tip: Zorg ervoor dat alle afspraken over werkplekfaciliteiten schriftelijk worden vastgelegd in je contract om later misverstanden te voorkomen.
2. Persoonlijk ontwikkelingsbudget
Investeren in jezelf is een van de beste manieren om je carrière vooruit te helpen. Heb je al een specifieke opleiding op cursus in gedachten? Geef dit dan nu al aan en laat het vooral ook vastleggen.
3. Bonusregeling op maat
Een bonus is niet standaard in de wet geregeld. Het is dus helemaal aan de werkgever zelf. En hier liggen dus ook mogelijkheden… Wat dacht je bijvoorbeeld van een tekenbonus of een extra bonus bij verlenging naar een onbepaalde tijdscontract?
4. Regelingen over hybride werken
Werknemers krijgen steeds vaker de mogelijkheid om zowel op kantoor als vanuit huis te werken. Dit hybride model biedt natuurlijk heel veel voordelen, zoals een betere werk-privébalans en een verhoogde productiviteit. Echter, voor veel secretaresses is thuiswerken niet standaard en wordt vaak aangenomen dat fysieke aanwezigheid op kantoor noodzakelijk is. Dit is dus echt het moment om te onderhandelen over hybride werken! En laat het vooral ook vastleggen, dan kan daarover geen misverstand ontstaan.
5. Direct onbepaalde tijd
Mogelijk zal het bedrijf de samenwerking willen starten met een tijdelijk contract. Toch liggen hier ook onderhandelmogelijkheden, bijvoorbeeld voor een onbepaalde tijdscontract direct bij indiensttreding. Tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek is het belangrijk om duidelijk aan te geven dat je beschikt over de nodige ervaring en dat je heel graag bij het bedrijf aan de slag wil.
Leg uit dat je op zoek bent naar een baan voor de langere termijn en dat een onbepaaldetijdscontract daarbij past. Door jouw toegevoegde waarde voor het bedrijf te benadrukken en je lange termijn inzet te onderstrepen, kun je een sterk argument maken voor een contract voor onbepaalde tijd.
6. Flexibele werkuren
Flexibele werkuren kunnen een aanzienlijke positieve impact hebben op je productiviteit en werk-privébalans. Wanneer je onderhandelt over je arbeidsvoorwaarden, is het slim om de mogelijkheid van flexibele werktijden te bespreken, vooral als je te maken hebt met een langere reistijd. Door bijvoorbeeld buiten de spits te reizen of op minder drukke tijden te werken, kun je je reistijd en -kosten aanzienlijk verminderen. Dit zorgt niet alleen voor een minder stressvolle start en einde van je werkdag, maar draagt ook bij aan een betere werk-privébalans.
Volg ons