Nieuwe regels handbagage
Passagiers bij Ryanair mogen binnenkort nog maar een stuk handbagage meenemen. En easyJet introduceert ‘handsfree service’: afgeven van cabinebagage, tegen betaling. Beide carriers worstelen met een te geringe capaciteit van de ‘overhead bins’.
Ryanair voert per 1 november twee nieuwe maatregelen door. Het maximale gewicht voor ruimbagage gaat omhoog van 15 naar 20 kilo, terwijl het tarief voor de koffer wordt verlaagd van 35 naar 25 euro. Tegelijkertijd schaft Ryanair het beleid af waarbij passagiers twee stuks handbagage mogen meenemen. Iedereen mag dit nog doen meenemen, tot aan de gate. Daar wordt het grootste exemplaar, zoals een rolkoffer, ingenomen en verhuist naar het bagageruim. Ryanair berekent hier geen toeslag voor. Alleen passagiers met ‘priority boarding’, een betaalde service, mogen twee tassen bij zich houden.
“Aangezien te veel klanten gebruik maken van de twee stuks gratis handbagage is er niet genoeg ruimte in de cabine voor dit volume,” zegt Ryanair in een verklaring. Dit leidt vaak tot instap- en vluchtvertragingen, omdat de vliegtuigen van de Ierse zeker gemiddeld bijna tot de laatste stoel zijn gevuld. In augustus was de bezettingsgraad 97 procent. Van de 189 stoelen in de Boeing 737-800 van Ryanair blijven gemiddeld vijf onbezet.
Handsfree service
EasyJet heeft eerder dit jaar een proef gedaan met ‘handsfree reizen’, in Frankrijk en zegt dat het daar een succes was. 9.000 passagiers kozen voor deze optie in een periode van vier weken.
De ‘handsfree’ service is nu beschikbaar op alle luchthavens waar easyJet vliegt – Londen Gatwick uitgezonderd – en dient te worden afgerekend aan de balie bij easyJet. Passagiers hoeven niet, zoals bij de ruimbagage, van te voren aan te geven dat ze hun handbagage willen afgeven. EasyJet zegt dat handbagage ter plekke een ‘priority label’ krijgt en na aankomst als eerste op de band zal komen. De passagier krijgt, indien gewenst, van easyJet een plastic zakje voor items zoals paspoort en geld.
De Britse airline rekent vier pond (4,30 euro) per passagier of tien pond voor een ‘groepsbundel’ van familieleden of zakenpartners. Voordeel van de service is dat de passagier niet meer alle handelingen hoeft te verrichten bij de security lanes. Nadeel is dat ook de laptop of andere apparatuur tijdens de vlucht niet meer beschikbaar zijn. Bovendien moet de passagier na aankomst een extra handeling verrichten: de handbagage van de band halen.
Zakenreizigers
Hoewel er in de luchtvaart veel universele regels bestaan, waar alle airlines zich aan houden, geldt dit niet voor bagage. Elke luchtvaartmaatschappij heeft het recht zelf haar bagagebeleid te bepalen. Zowel voor ruim- als handbagage zijn de verschillen groot.
Het inchecken van bagage zat tot een jaar of tien geleden in bij de prijs van het ticket. Bij sommige airlines is dit nog steeds zo, zoals bij KLM mits het bij één koffer van maximaal 23 kilo blijft. Veel andere carriers en zeker de prijsvechters, brengen een toeslag op ruimbagage in rekening, die fors kan oplopen.
Onder passagiers, vooral zakenreizigers, is mede door deze heffingen voor ruimbagage een trend ontstaan om – zeker voor korte trips – geen ruimbagage meer in te checken. Dat scheelt geld en veel tijd, zowel op de luchthaven van vertrek als de aankomst. De passagier heeft bovendien zijn/haar bagage altijd bij zich.
Meestal nemen deze passagiers wel meer handbagage mee, vooral rolkoffertjes die in de ‘luggage bins’ van de vliegtuigcabine passen. Maar tegelijkertijd is de bezettingsgraad bij veel airlines gestegen door een efficiënter beleid. De overhead bins zijn in veelk, gevallen niet berekend op zoveel handbagage. Vliegtuigfabrikanten bouwen nu toestellen met grotere bins, maar de meeste vliegtuigen die nu in dienst zijn hebben dat niet.
Small bags only
Schiphol kwam met deze zomer met de optie de ‘small bags only’, ook als proef. Aanleiding was het eigen, door CEO Jos Nijhuis erkende, falen bij de security lanes, waar in mei grote opstoppingen ontstonden, doordat er te weinig personeel werd ingezet. Dat laatste is inmiddels opgelost.
Schiphol constateerde tijdens de menselijke files ook dat het vooral de rolkoffers bij de handbagage zijn die tijd kosten. Tijdens de spitsuren heeft Schiphol daarom een rij geïntroduceerd bij security voor passagiers met alleen laptoptassen, rugzakjes of kleine handtassen. Aan het begin van de looproute naar security staat een aparte ingang aangegeven met een bordje ‘Small Bags Only’. Een Schiphol-medewerker geeft aan welke handbagage geschikt is. ‘Small bags only’ is een succes, zegt Schiphol; de luchthaven gaat er daarom mee door.
Bron: zakenreis.nl
Volg ons