Omgaan met autoritair taalgebruik van je manager
Heb jij weleens ’testvragen’ van je manager gekregen? Van die vragen waarop je – op dat moment – niet direct goed kan reageren, omdat je de vraag a. niet echt had verwacht en b. omdat er ook nog klanten en/of collega’s bij aanwezig waren? Of heb jij een manager die express veelvuldig gebruik maakt van intern bedrijfsjargon, specifieke afkortingen of andere specialistische, technische woorden? Onthoud dan dat dit soort autoritair taalgebruik vaak een teken van onzekerheid is, want blijkbaar heeft je manager het nodig om de eigen rol te bevestigen en denkt hij daarbij het recht te hebben om zich boven jou te stellen. Wat kan je zoal doen tegen zo’n autoritaire toon?
Blijf rustig
Rustig blijven is vaak de beste reactie als je autoritair wordt bejegend. Wie rustig blijft, koopt namelijk tijd. Vervolgens moet je je als werknemer afvragen of je per se moet samenwerken met iemand die zich autoritair gedraagt. In het geval van secretaresse – manager is dat natuurlijk wel het geval. Je kunt elkaar moeilijk negeren…
Tips om minder ‘last’ te hebben van autoritair gedrag:
- Afstand houden: Het heeft geen zin om steeds opnieuw tegen dezelfde muur aan te lopen. Een paar dagen vakantie kunnen daarbij helpen, maar dat is natuurlijk niet de echte oplossing. Je geeft jezelf met afstand wel even de tijd om de situatie te overdenken.
- Geef je grenzen aan: Ben je van mening dat hij of zij nu echt te ver gaat? Geef dit dan (eventueel later) aan en zeg dat je dit soort onverwachte vragen totaal niet op prijst stelt.
- Probeer wat humor in de strijd bij dit gedrag te gooien. Door te relativeren maak je het voor jezelf een stuk gemakkelijker. Ook een autoritaire manager zal hiervan schrikken. En het geeft ook aan dat je niet alles zo serieus neemt.
- Zoek naar alternatieven: Een andere afdeling? Een ander team? Of toch een heel ander bedrijf? Wie oplossingen niet alleen bij zichzelf zoekt, maar breder binnen het bedrijf of elders op de arbeidsmarkt, creëert meer opties om het probleem op te lossen.
Iedereen heeft wel een of meerdere collega’s waarmee de samenwerking wat lastiger verloopt. En dat is jammer… Lees ook de tips in het artikel “Omgaan met lastige collega’s”.
Bron en meer lezen via Businessinsider.nl
Volg ons