Omgaan met een ‘lastige’ collega doe je zo
Blijft die ene ‘lastige’ collega je als kiespijn achtervolgen? Maak je geen zorgen, in dit blog hebben we een aantal slimme strategieën en tips voor je om je door de dag heen te helpen zonder dat je jezelf in de tandartsstoel hoeft te begeven…;-)
Houd je emoties onder controle
Voorkom dat de boel escaleert en houd daarbij je eigen emoties onder controle. Blijf kalm, ook al is dat moeilijk. Het laatste wat je wilt is dat de boel escaleert, aangezien je nog met elkaar verder moet werken.
Luister ook naar je collega
Probeer te begrijpen waarom je collega een bepaalde reactie geeft. Misschien wilt hij of zij ook gewoon eens gehoord worden? Door ook eens te luisteren naar je collega kan je ervoor zorgen dat de spanningen wat afzwakken en zo kan er ook weer ruimte ontstaan om een productiever gesprek te voeren.
Zoek gemeenschappelijke grond
Is er een bepaald punt of een onderwerp waarover jij en je collega het misschien wel eens zijn? Denk hierbij bijvoorbeeld aan een gedeelde interesse in een bepaald project. Dit kan helpen om een gevoel van verbondenheid te creëren tussen jou en je lastige collega. Van daaruit kan je dan verder bouwen aan een verbeterde werkrelatie.
Maak gebruik van de ik-boodschap
Veel mensen vinden het niet prettig als ze aangesproken worden op hun gedrag. Men heeft dan de neiging om als snel in de verdedigingsmodus te schieten. Als je je grens over iets wilt aangeven, maak daarbij dan gebruik van de ik-boodschap. Zeg bijvoorbeeld: Ik vind het niet prettig als jij negatief reageert in plaats van Jij bent altijd negatief. Onthoud verder ook dat het altijd belangrijk is om ook te luisteren naar de feedback van anderen en open te staan voor verandering en verbetering. Door deze eenvoudige maar effectieve communicatietechniek te gebruiken, kan je positieve veranderingen teweegbrengen in je persoonlijke en professionele relaties.
Praat met een vertrouwenspersoon
Als de situatie escaleert en je weet niet meer hoe je het op moet lossen, praat dan met een vertrouwenspersoon. Is die er niet in jullie organisatie? Praat dan met iemand van HR. Zij kunnen je helpen om de situatie aan te pakken en eventueel een mediator inschakelen om te helpen bij het oplossen van de problemen.
Grensoverschrijdend gedrag?
Heb je bovenstaande tips en strategieën al eens geprobeerd, en blijft het maar doorgaan? Dan kom je heel dicht in de buurt van grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer. Wat zou je daar dan zelf nog aan kunnen doen? Dat kan je lezen in het artikel ‘Grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer‘.
Volg ons