Onvoorziene storingen? Hoe haal je dan toch je deadlines?
Een klant die belt, een collega die aan je bureau staat met een dringende vraag of een manager die je plots bij zich roept voor ‘spoedoverleg’. Hoe kun je je agenda zo inrichten dat je toch je deadlines haalt, ondanks alle (onvoorziene) storingen?
Stop maar gewoon met multitasken
Focus je op één ding tegelijk. En laat alle (andere) onbelangrijke zaken gewoon even liggen. Diversen onderzoeken tonen namelijk aan, dat als je minstens 30 minuten onafgebroken kan concentreren op een taak, je veel productiever bent en meer gedaan krijgt.
Een tip: Pas de MIT-regel toe (begin elke dag met de “Most Important Task”). Breng focus aan op de zaken waarmee je het meeste effect bereikt om je deadlines te halen.
Een buffer
Voorzie je agenda van extra “buffers”. Zo kun je onvoorziene omstandigheden ook beter incalculeren (denk aan ziektes e.d.). Plan die deadline een paar dagen eerder in… Mocht er iets onverwachts voordoen, dan heb je toch nog een paar dagen reserve. Zo hoef je niet meer te stressen.
Evalueer je planning
Plannen kun je leren, maar dan moet je wel het lef hebben om je planning te evalueren. Dit zal je helpen om in te schatten hoeveel tijd je nodig hebt om een volgend project te plannen. Op termijn ga je nog stipter plannen.
Bron: express.be
Weinig verrassend! Als secretaresse ben je vaak afhankelijk van de planning van andere mensen! Daar doe je weinig aan!