Op sollicitatiegesprek met of zonder mondkapje?
Om onszelf en anderen te beschermen dragen we mondkapjes. In zakelijke situaties kunnen ze voor (extra) belemmering zorgen. Ze verbergen namelijk onze gezichtsuitdrukkingen en maken het ons lastig om elkaar goed te verstaan. Wat nu als je (binnenkort) op sollicitatiegesprek gaat? Houd je je mondkapje dan op of zet je ‘m (meteen) af? In dit artikel lees je een aantal tips die je helpen bij het vergemakkelijken van de communicatie, zelfs als je je mondkapje draagt.
Vraag vóór het interview naar de richtlijnen
Check voordat je op gesprek gaat (bijvoorbeeld via de recruiter of via de afzender van de uitnodiging/de afdeling HR) wat de richtlijnen van de organisatie zijn aangaande het wel of niet dragen van een mondmasker tijdens het sollicitatiegesprek. Bij het begroeten van je gesprekspartner(s) geef je direct aan dat jij je mondkapje liever wilt ophouden. Mag het van jou af? Check dan eerst even wat je gesprekspartners daarvan vinden.
Tip: gebruik vooral schone en eenvoudige mondkapjes (niet met felle kleuren en/of rare figuren erop)
Maak oogcontact tijdens het gesprek
Als je – met masker op – het gesprek gaat voeren, dan is het lezen van de gezichtsuitdrukkingen van anderen lastig. Daarom is oogcontact maken erg belangrijk. Je laat zo je gesprekspartner zien dat je aandachtig luistert en begrijpt wat hij of zij zegt. Als je zelf aan de beurt bent om te spreken, hou dan ook oogcontact met de andere persoon en wees niet bang om je armen en handen te gebruiken om gebaren te maken. Bij effectief gebruik kunnen handgebaren je dynamisch en enthousiast doen overkomen. Overdreven gebaren kunnen echter afleiden, dus zoek een goede balans.
Vraag beleefd om herhaling
Als iedereen een mondmaskers draagt, is het vaak moeilijk te begrijpen wat de ander zegt. Om nog maar te zwijgen van het feit dat de social distancing regel van anderhalve meter uit elkaar zitten het nog uitdagender maakt om elkaar goed te verstaan. Mogelijk maak je je dus zorgen dat je je boodschap niet goed kan overbrengen aan de andere partij of voel je je gefrustreerd omdat de communicatie niet zo soepel verloopt als je zou willen. Accepteer gewoon dat er gevallen zijn waarin je jezelf zal moet herhalen en vice versa. Als je de uitleg of vragen van de interviewer niet goed kan horen, maar het gevoel hebt dat het een belangrijk punt is, aarzel dan niet om het beleefd aan te kaarten.
Bron: Robertwalters.be
Volg ons