Personal ‘Assistant’ branding via LinkedIn
“Hoe kunnen secretaresses en personal assistants gebruik maken van social selling via LinkedIn?” Dat was de vraag die mij werd gesteld. En daarbij werd aangevuld dat het hierbij ging om secretaresses en personal assistants die op zoek zijn naar een nieuwe opdracht, klant, werkgever of job.
Natuurlijk kan ik hier allerlei mogelijkheden voor bedenken en dan zou dit een heel lang artikel worden met allerlei opties die je zou kunnen toepassen. Wellicht heel relevant, maar wellicht ook heel erg onpraktisch. En omdat ik vind dat social selling een ‘spel van de praktijk’ is deel ik liever tips die zich al hebben bewezen in de dagelijkse praktijk van een personal assistant. Daarom heb ik contact opgenomen met Floor Schliekelmann, personal assistant, oud collega van mij en recent verkozen tot één-naar-beste secretaresse van Nederland, om te bespreken hoe zij social selling inzet voor haar business.
Klaar voor de start
Floor is haar eigen bedrijf gestart (Floormanager), waarmee ze ondernemers en directies ondersteunt bij hun dagelijkse werkzaamheden. Toen ze net begon met haar bedrijf had ze één grote uitdaging. ‘Klanten’. Om aan klanten te komen moest ze voor een aantal zaken zorgen. Ze moest haar eigen identiteit en verhaal positioneren. Daarna moest ze zorgen dat ze op de radar van haar doelgroep kwam (en bleef). En ze moest actief netwerken en in contact treden met nieuwe potentiële klanten.
Effectief positioneren
Om een online identiteit te positioneren is ze begonnen met het updaten van haar LinkedIn profiel. Alle punten kwamen aan bod. Foto, titel, werkzaamheden, samenvatting, achtergrond, alles. Daarna is ze direct begonnen met haar eigen visie op haar vakgebied te delen. “Ik heb een vak gekozen, wat in de basis niet heel erg nieuw is. Maar mijn werkwijze, namelijk alles online doen, is binnen dit vak wel aan de nieuwe kant. En met een vernieuwende propositie ben ik interessant voor een nieuwe categorie klanten. Dat maakt mij onderscheidend in mijn markt.” Het resultaat is een helder LinkedIn profiel met een helder en opvallend verhaal voor een doelgroep die daar precies bij past.
Wanneer je via LinkedIn je ‘personal brand’ bouwt is het natuurlijk van groot belang dat je regelmatig iets post, zodat je zichtbaar blijft binnen je netwerk. Dit kan van alles zijn, zolang het past bij je merk en je doelgroep. Zo deelde Floor bijvoorbeeld een foto van haar ‘werkplek’ op het strand van Curaçao tijdens haar minivakantie. Voor haar staat dit gelijk aan ‘werken waar en wanneer je wilt’. Nu zijn er mensen die hier op afknappen, maar dat vindt Floor niet erg. “Die partijen passen dan niet zo goed bij mij.”.
Klanten zoeken
Naast actief update delen is het natuurlijk belangrijk om actief te zoeken naar nieuwe klanten. Want hoe goed je profiel en je updates ook zijn… Als mensen niet weten dat je bestaat komen ze ook niet bij je terecht.
Via de zoekfunctie van LinkedIn kun je heel gericht zoeken naar ondernemers, directeuren en managers. Deze mensen kun je vervolgens uitnodigen om te linken, met een persoonlijk berichtje. Je kunt ook hun e-mailadres achterhalen (via Google) en ze een persoonlijke email sturen. Hoe persoonlijker je bericht, hoe groter de kans op een (positieve) reactie.
Het actief benaderen van potentiële klanten kan behoorlijk effectief zijn. Toch vinden de meeste mensen dit lastig. Niet omdat het ingewikkeld is, maar omdat ze bang zijn voor afwijzingen en teleurstellingen. Daar hoef je eigenlijk helemaal niet bang voor te zijn vindt Floor, het feit dat iemand ‘nee’ zegt wil helemaal niet zeggen dat je iets verkeerd hebt gedaan. “Ik krijg zelden een nee. Meestal is het nee, niet in deze vorm. Of nee, niet nu. In alle gevallen deel ik mijn idee over online werken en ga ik graag het gesprek aan. Ook om er zelf meer van te leren. Ik ben enorm benieuwd naar andermans meningen.”
De waarde van LinkedIn
De vraag die veel mensen stellen is of dit allemaal wel de moeite waard is. Uiteraard moet je die vraag voor jezelf beantwoorden, maar wellicht helpt het om de feiten op een rij te zetten. Dagelijks maken in Nederland een half miljoen mensen gebruik van LinkedIn. Dit zijn allemaal professionals met een professioneel netwerk, die met een zakelijk belang en/of interesse inloggen en rondkijken. Je zou het kunnen zien als het grootste netwerkevenement van ons land dat 24/7 open is. LinkedIn biedt ongekende zoekmogelijkheden (ja, ook met een gratis account), waarmee je je doelgroep met voor- en achternaam kunt vinden en benaderen.
Daarnaast wordt LinkedIn als eerste gebruikt om sollicitaties, aanmeldingen en contacten via andere wegen te ‘checken’. Zonder LinkedIn profiel tel je in veel gevallen niet meer mee. Floor vat het mooi samen. “Het is gratis marketing. Het is online mond tot mond reclame en voor mij enorm waardevol. Zonder LinkedIn was ik niet zo ver gekomen.”
Ten slot
Social selling, LinkedIn en alle andere vormen van online communiceren zijn mooie manieren om met mensen in contact te komen en om jezelf in de markt te positioneren. Het is geen vervanging van ‘live’ contact, maar gewoon een extra stuk gereedschap om in te zetten.
Steeds meer mensen besteden steeds meer tijd online en dus worden deze kanalen steeds effectiever. Als je wilt zorgen dat mensen aan je denken, zul je met ze moeten communiceren. En waar kan dit beter dan waar ze zelf actief zijn 🙂
Heb je nog laatste tips Floor? “Ja. Blijf posten en blijf actief op LinkedIn. Door alleen al te liken maar je jezelf zichtbaar. Deel in je profiel wat je te bieden hebt. Show what ya mama gave ya.”
Geschreven door: Djoea van Zanten
Join our free events. Check makemarketingmagic.com/workshops
Volg ons