Scrum?! Wat is het? En waarvoor kun je het gebruiken?
De Scrum Methode werd in 1986 voor het eerst geïntroduceerd bij een onderzoek door Hirotaka Takeuchi en Ikujiro Nonaka. In het onderzoek komt naar voren dat projecten die met kleine mulitidisciplinaire teams werken, historisch gezien de beste resultaten opleverden. In 1993 werd door Jeff Sutherland het scrumproces ontwikkeld als een reactie op bovenstaand onderzoek. Ken Schwaber paste deze nieuwe benadering direct toe bij zijn bedrijf. Daarna werd het door Schwaber en Sutherland verder uitgewerkt en resulteerde dat in scrum als software ontwikkelmethode.
De term Scrum is afkomstig uit de rugbysport. Een rugby team probeert bij een scrum de wedstrijd te winnen door samen een gemeenschappelijk doel te bereiken. Hierbij is het erg belangrijk dat men goed kan samenwerken en ook kan inspelen op veranderende situaties.
Scrum is een manier van werken (projectaanpak) die voor allerlei soorten veranderingen en projecten toepasbaar is. Er zit een ‘see-feel-change’ filosofie achter: leren door te doen. die in korte sprints, met een vaste lengte van 1 tot 4 weken, werkende (software) producten opleveren.
Drie hoofdrollen
- Het scrum team; is een multidisciplinair, samengesteld team en is verantwoordelijk voor het afleveren van het product aan het einde van elke “sprint”. Het team bestaat uit zo’n 3 tot 9 personen.
- De product-owner/producteigenaar; dit is de rol van eigenaar/opdrachtgever. Hij (of zij) zorgt ervoor dat de rekeningen betaald worden en beheert de product backlog. Ook bepaalt de product-owner wat er moet gebeuren en in welke volgorde.
- De scrum master; deze begeleidt en helpt het team door te zorgen dat het juiste scrumproces gevolgd wordt. De scrummaster regelt alle vergaderingen, voorzieningen en eventuele trainingen. Hij of zij zorgt ervoor dat het team niet lastig gevallen wordt door derden die met extra eisen tussendoor komen of die bijvoorbeeld tijdelijk mensen nodig hebben uit het team. De scrummaster is geen projectmanager en regelt dus geen personele zaken zoals selectie, beoordeling en beloning van de mensen.
Daarnaast zijn er ook nog een aantal andere “hulp” rollen. De hoofdpersonen (rollen) worden pigs (varkens) genoemd en de overige rollen chickens (kippen). Deze rollen komen uit de fabel van de kippen en het varken (Chicken and the Pig) die een uitsmijter gaan maken; de varkens zijn meer betrokken bij het proces dan de kippen. Zo kent men ook een haan; deze maakt een hoop kabaal maar je hebt er verder niets aan.
Daily scrum
- Er is iedere dag een zgn. “daily scrum”. Dit is een korte dagelijkse vergadering die staand wordt gehouden.
- De daily scrum start iedere dag op dezelfde tijd en plaats en duurt maximaal 15 minuten (evt. grotere problemen moeten buiten de vergadering besproken worden).
- Alle leden van het team zijn (dagelijks) aanwezig én zijn goed voorbereid.
- Als een teamlid niet aanwezig kan zijn, dan gaat de scrum gewoon door.
- Bezoekers zijn welkom maar alleen de leden van het ontwikkelteam, de scrummaster en product-owner spreken.
- Elk teamlid beantwoordt onderstaande drie vragen :
- Wat heb je gedaan?
- Wat ga je doen?
- Zie je problemen en uitdagingen? Heb je hulp nodig? Zijn er dingen die voor andere teamleden nog van belang zijn?
Scrum of scrums
Wanneer er in dezelfde organisatie meerdere teams aan het werk zijn via scrum kan het nodig zijn om zaken tussen deze teams te coördineren. Bij een zogeheten ‘Scrum of Scrums’ komen vertegenwoordigers van diverse scrumteams bij elkaar om de werkzaamheden van hun teams met elkaar af te stemmen. Meer daarover in een het artikel “de vier bijeenkomsten van Scrum”.
Heb jij nog aanvullingen voor ons?
Laat het ons weten!
We werken aan een zo volledig mogelijk artikel over scrum.
Hoi,
Leuke blog. Kijk maar eens op onze site http://www.priom.nl/blog hier bloggen wij over scrum en agile buiten de ICT