Smalltalk op kantoor
Een relatief onbekende collega staat bij de koffieautomaat. Wat te doen? De makkelijkste oplossing is knikken, zwijgen, koffie pakken en wegwezen.
Is dat ook het beste voor je carrière? “Nee, natuurlijk niet”, zegt de Britse onderzoeker Gillian Sandstrom. Zij onderzoekt het effect van small talk, en dan specifiek de banden die we met relatief onbekenden aangaan. Hoe vaker je op een dag een gesprekje begint met iemand die je niet goed kent, hoe gelukkiger en productiever je dag wordt.
Toch is ‘even praten’ voor de meeste mensen niet makkelijk. We zijn bang om afgewezen te worden en denken snel dat de ander geen zin heeft in een praatje.
3 Tips om een praatje wat minder ongemakkelijk te maken:
Dwing jezelf nieuwsgierig te worden
Bedenk dat je zelf de macht hebt om het gesprek te leiden en wacht niet af tot de ander iets tegen jou zegt. Vertraag je pas, en bereid je voor. Het makkelijkste is om je in de ander te verplaatsen. Hudig:
“Iemand denkt niet aan jou, maar is bezig met zichzelf en zijn eigen problemen. Iedereen vindt het fijn om over zichzelf te praten, dus informeer daar naar.”
Bedenk dan dat iemand altijd érgens meer verstand van heeft dan jij. Vraag daarnaar: “Waar ben jij mee bezig vandaag?”
Wees niet bang voor een suffe openingszin
Psycholoog Marjolijn van Burik geeft trainingen ‘smalltalk’ en schreef het boek Een praatje maken. Ze zegt:
“Mensen zijn bang dat ze niet origineel genoeg zijn, of soft overkomen als ze een opmerking over het weer maken. Maar mensen vergeten onmiddellijk wat je als eerste zegt, ze zijn waarschijnlijk al opgelucht dat ze niet zelf het initiatief hoeven te nemen om te praten.”
Naar de eerste twee zinnen wordt nauwelijks echt geluisterd.
“De ander is nog bezig je in te schatten en af te tasten. Pas als je beiden besluit het contact voort te zetten, wordt de inhoud belangrijk.”
Neem altijd extreem duidelijk afscheid
Van Buriks advies: rond het goed af, en neem van iedereen die je hebt gesproken afscheid. Ook daar hoef je niet iets origineels te doen, al is het fijn als je nog met één zin terugkomt op iets waar jullie over hebben gesproken (‘succes morgen bij je presentatie!’). Ook een compliment is altijd goed: zeg gewoon dat het leuk was de ander te spreken. Klinkt afgezaagd, maar niet voor de ander. Iedereen houdt van een compliment.
Bron: Meer tips lezen? Bekijk het hele artikel op NRCQ.
Volg ons