Soft skills op een cv
Vaak bestaat een cv grotendeels uit een opsomming van werkervaring en de programma’s waar iemand bekend mee is geraakt bij vorige werkgevers. Voor een werkgever is dit zeer belangrijk, maar minstens zo belangrijk zijn iemand zijn soft skills. Dit zijn vaardigheden zoals goed kunnen samenwerken, plannen, overtuigen en de rust bewaren in stressvolle situaties. Vaak hebben deze vaardigheden te maken met iemands persoonlijkheid, aangevuld met ervaring die hem als persoon hebben laten groeien.
Als werkgever doe je er goed aan om een kandidaat niet alleen te screenen op wat hij kan, maar ook op hoe hij is en of hij bij het team past. Het gaat dus niet alleen om diploma’s en werkervaring.
Waarom zijn deze skills zo belangrijk?
Om goed te functioneren binnen een organisatie en het team is meer nodig dan een hoge opleiding en ruime ervaring. Je hebt iemand nodig die moeiteloos met het team of de klant communiceert, die een boodschap kan overbrengen, die openstaat voor feedback en deze zelf ook kan geven. Iemand met een groot empathisch vermogen, een grote mate van assertiviteit en een besef dat ook non-verbale communicatie telt.
Hoe vraag je om deze skills?
Om een goede vacaturetekst te schrijven waarin ook soft skills naar voren komen is het verstandig om abstracte begrippen op een concrete manier te verwoorden. Wil je iemand die goed kan luisteren? Gebruik dan bijvoorbeeld de tekst ‘jij weet altijd wat er speelt binnen het team, omdat collega’s hun verhaal bij jou kwijt kunnen’. Wil je iemand die openstaat voor feedback? Dan is deze tekst een goed voorbeeld: ‘Jouw motto is: van je fouten kun je leren, alsmede van je successen. Jij vindt het dan ook vanzelfsprekend dat collega’s elkaar op beide aanspreken.’. Als een kandidaat zich helemaal niet in dit verhaal herkent is de kans groot dat hij niet helemaal past binnen het team. Waarschijnlijk zal deze persoon zich ook niet geroepen voelen om te reageren.
Hoe meet je deze skills?
Wanneer iemand op een vacature solliciteert is de kans groot dat hij er zelf in ieder geval van overtuigd is dat hij de gewenste skills beheert. Maar hoe weet je als werkgever of dit echt zo is? In sommige gevallen heeft iemand een passende werkervaring op zijn cv staan: denk aan vrijwilligerswerk waarbij het bieden van een luisterend oor belangrijk is. In andere gevallen heeft iemand een training of cursus gevolgd, bijvoorbeeld een cursus feedback geven.
Ook kunnen soft skills blijken uit iemands verhaal: in een motivatiebrief geeft een sollicitant vaak al een korte omschrijving van zijn persoonlijkheid. In een kennismakingsgesprek kan hier vervolgens verder op ingegaan worden.
Kun je deze skills ook aanleren?
Wat nu als jouw kandidaat qua ervaring perfect aansluit bij een vacature, maar op het gebied van soft skills wat minder? Allereerst is het dan belangrijk om de afweging te maken hoe belangrijk soft skills zijn voor de functie. In hoeverre is het van belang dat iemand een goede team-player is wanneer hij voornamelijk zelfstandig te werk zal gaan? Vervolgens kun je overwegen om een kandidaat een training aan te bieden om bepaalde vaardigheden te verbeteren. Zo zijn er trainingen voor leidinggeven, samenwerken, assertief opstellen en er bestaat ook een cursus feedback geven. Op deze manier kan de op papier ideale kandidaat met een beetje bijscholing ook in de praktijk de beste werknemer worden.
Volg ons