Specialiseren = jezelf op de kaart zetten
Hoog tijd om smoesjes, zelfs de goede, aan de kant te schuiven, vinden trainers Jocelyn Rebbens en Kristine Ates. Als je over vijf jaar nog werk wilt hebben, zul je dat zelf moeten regelen. Bijvoorbeeld door je te specialiseren.
Veel van de artikelen bij Management Support gaan erover: de wereld verandert snel en die van ondersteuners misschien nog wel het snelst, omdat veel van hun werk wordt overgenomen door apps en andere handige tools. “Met de houding: ik zie wel wat er voor mij overblijft, kom je er echt niet”, stelt Jocelyn Rebbens. “Digitalisering is morgen over, die is echt here to stay. Zelfs met je drukke schema zul je erover na moeten denken wat je hiermee wilt. En dan ergens de tijd vandaan halen om de nodige trainingen of opleidingen te volgen. Ook voor diegene die al op leeftijd zijn: het uitzitten is er alleen bij als je tegen de 65 loopt. En dan nog wil niemand graag een zure of passieve collega om zich heen.”
Wachten tot het je op een presenteerblaadje krijgt aangereikt door je manager of directeur, werkt niet
Kristine Ates sluit zich hierbij aan. Ze ziet nog te vaak dat managementassistenten op dit vlak achteroverleunen. “Wachten tot het je op een presenteerblaadje krijgt aangereikt door je manager of directeur, werkt niet. Het moment dat je je baan verliest komt dan vanzelf. Je zekerheden gaan wegvallen, wen daar maar vast aan.”
Veranderen begint bij jezelf, vinden beide trainers. Je zult echt zelf in actie moeten komen. Kristine: “Jij moet bepalen hoe jij omgaat met de nieuwe marktsituatie – niet alleen jij, trouwens, iedereen die in Nederland werkt, moet omgaan met de nieuwe tijdgeest. Het is zaak dat je jezelf als mens flexibel houdt. Zorg dat dingen je niet overkomen, neem de regie in eigen hand. Wrik je mindset los, profileer jezelf, bouw aan je netwerk, zie kansen. En pak ze.”
Verbreden of verdiepen
Jocelyn Rebbens
Specialiseren is dan een slimme stap. Je maakt jezelf meer waard door iets anders of beter te kunnen dan anderen. Maar, waarschuwt Jocelyn, zomaar iets gaan doen waarvan jij denkt ‘dat kan ik goed, dat vind ik leuk’ is te makkelijk. “Geweldig hoor, eventmanagement. Maar veel van jouw collega’s winden ook en als die daarmee al bezig zijn, kom je er alsnog niet tussen.”
Haar tip: je kunt het beste intern kijken welke afdelingen uit hun voegen barsten van het werk, en of daar iets bij zit wat je al een beetje in de vingers hebt, of door je eigenschappen snel zou kunnen leren, zodat je de afdeling kunt ontlasten. “Of door je te verdiepen of verbreden, zodat je je eigen manager nog beter van dienst kan zijn.”
Kortom: om je te kunnen specialiseren vanuit je eigen functie, in je eigen organisatie moet je om te beginnen het vermogen hebben intern onderzoek te verrichten, je eigen kwaliteiten in kaart kunnen brengen en zien waar je een match hebt. Mis je kennis of skills, kijk dan hoe je dat kunt oplossen. Kristine: “Kies iets waar je affiniteit mee hebt. Een niche vinden is mooi, maar als die dat je niet ligt, ga je vastlopen.”
Pasklare antwoorden zijn er niet
Op de vraag welke eigenschappen je nodig hebt voor een specialisatie, hebben de trainers geen pasklaar antwoord. Daarvoor zijn er te veel mensen, mogelijkheden en niveaus. Maar wat je nodig hebt of moet ontwikkelen om überhaupt te zien waar kansen liggen en daarmee aan de slag te gaan, dat weten ze wel. Jocelyn: “Vanuit een gevoel van weerstand kom je in ieder geval niet ver, daar moet je echt wat aan doen als je dat voelt. Gebruik je alertheid, gretigheid, nieuwsgierigheid, verwondering; kijk opbouwend kritisch naar je omgeving. Probeer ook af te kijken van de jonge generatie: die gaat iedere paar jaar iets anders doen, blijft rond kijken.”
Stuur op meerwaarde
Waar je ook verder mee komt, vindt Kristine: “Een proactieve houding, persoonlijk leiderschap, persoonlijke effectiviteit, personal branding, communicatieve vaardigheden en empathisch vermogen.” Jocelyn: “Als je dan ziet dat de afdeling Marketing en Communicatie verzuipt, kun je vragen welke taken blijven liggen en aangeven dat je daar graag wat in wilt betekenen. Als je constateert dat de afdeling HR op woensdag bijna leeg is vanwege de papa- en mamadagen en jij bent een kei in opleidingsvraagstukken of declaraties, of kunt dat worden, kun je er geweldig op inspringen.”
Ofwel: vraaggericht werken is slim. Want als je weet dat je nodig bent, als je van tevoren al kunt aantonen dat het nuttig is, krijg je eerder tijd en geld los voor een training, cursus of opleiding. Als je iets wilt gaan doen waarvan nog niet bekend is wat je ermee kunt, is dat een stuk lastiger.
Van extra betekenis
Als je het onderzoek hebt gedaan, kun je een plan maken dat in het kort hierop neerkomt: ik zie dát gat, ik zou graag dát doen om dat op te vangen en daarvoor moet ik dát ontwikkelen. Dat kunnen opleidingen of cursussen zijn, maar ook training of coaching op kennis, vaardigheden of persoonlijke ontwikkeling.
“Je hoeft het niet heel groot te maken”, vindt Jocelyn. “Als je gewoon als managementassistent wilt blijven werken in je organisatie en vanuit die functie andere afdelingen wilt ondersteunen of meer voor je manager wilt betekenen, hoef je geen volledige opleiding op het hbo of de universiteit te doen. Je ondersteunt anderen, voornamelijk in het proces. Je hoeft geen communicatieadviseur te worden of HR-medewerker om van extra betekenis te zijn.”
Als je jezelf serieus neemt, nemen anderen je ook sneller serieus
Met andere woorden: je hoeft niet meteen een twee- of vierjarige opleiding te doen om taken die een afdeling wil outsourcen op te kunnen pakken. “Maar het is ook te makkelijk”, waarschuwt Jocelyn, “om te denken: ik doe al de webredactie en maak de nieuwbrief, dus dan ben ik als ondersteuner gespecialiseerd in communicatie. Als je jezelf serieus neemt, nemen anderen je ook sneller serieus. Je kunt een communicatiemodule of -cursus doen voor de dingen die je wilt of moet ontwikkelen, om op een niveau te komen dat de marketing- en communicatiecollega’s je delen van hun werk kunnen toevertrouwen, bijvoorbeeld NIMA. Als je goed kunt schrijven maar het spannend vindt om mensen aan te spreken of te interviewen, heb je wat aan een cursus journalistiek aan een hbo of universiteit. Als je altijd ziet wat er mis is op de website maar het niet durft te zeggen, of als je op de afdeling HR open-cultuurprojecten wilt ondersteunen, is een training assertiviteit een slimmere keus. Verdiep je kennis, verbreed je vaardigheden. En zet jezelf op de kaart, want als je je gedraagt als Calimero word je behandeld als Calimero. Neem bijvoorbeeld al tijdens je opleiding voorschotjes, help waar nodig, laat zien wat je kan, dan leg je de rode loper voor jezelf uit.”
Vind jij dit al een grote stap, dan kun je ook kijken hoe je je kunt verdiepen in het vakgebied van je manager. Stel, je bedrijf werkt in de bloemsierteelt, of in welke sector dan ook, dan is het een idee je daar wat meer in te verdiepen. Misschien kun je dan organisatorische of operationele mails zelf afhandelen, zodat je opdrachtgever de handen vrij heeft voor het strategische werk.
Opleidingen
Hoelang je opleiding duurt en waar je daarvoor terecht kunt, verschilt per specialisatie. Als je vaardigheden wilt ontwikkelen of aan je eigen houding en gedrag wilt werken, kom je een eind met training, coaching of een cursus. Het aanbod is breed, je kunt online of in gidsen zelf op zoek naar aanbieders, of een loopbaancoach om advies vragen. Als je 45+ bent, is dat zelfs gratis via een stimuleringsregeling van de overheid (googel op Ontwikkeladvies 45+).
De opleiding tot juridisch of medisch secretaresse duurt tien dagen tot twee jaar, afhankelijk van je keuze, je ambitieniveau en ook of je al voldoende basisvaardigheden als secretaresse hebt. De bekende instituten, maar ook kleinere aanbieders, leveren opleidingen die je thuis kunt doen of klassikaal, net wat bij je past. Je vindt het allemaal online.
Kristine: “Wij hoeven dit niet verder voor te kauwen. De management assistent waarop iedereen zit te wachten, dopt haar eigen boontjes.”
Specialisatietrainingen
Management Support biedt diverse trainingen waarmee je je op een bepaald gebied kunt specialiseren. Denk bijvoorbeeld aan: Vibemanager, Projectmanagement, Coachvaardigheden voor de secretaresse, Evenement organiseren of Managementassistent als sparringpartner.
De nieuwe Management Support opleidingsgids 2020 downloaden kan natuurlijk ook!
In de tekst een foutje gevonden. Hebt moet Het zijn (zie hieronder).
Hebt moment dat je je baan verliest komt dan vanzelf. Je zekerheden gaan wegvallen, wen daar maar vast aan.”
Hoi Monique,
Bedankt voor je feedback. Het is aangepast.
Groet, Ingeborg
Hoi Ingeborg,
Super leuke tip E-book.com! Ik wil graag e-books ontvangen en heb geen creditcard, kan betalen ook op een andere manier?
Alvast bedankt.
Oh, het is bookboon.com