Stop met het gebruiken van Emoji’s in zakelijke e-mails
Gebruik jij weleens een extra smiley om een vleugje extra sympathie toe te voegen aan een e-mail? Stop daar maar mee, want uit onderzoek van de Israëlische Ben-Gurion universiteit, in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam blijkt dat dit juist andersom werkt. Sterker nog, het werkt onprofessionaliteit in de hand.
In het onderzoek werden 549 deelnemers uitgenodigd (uit 29 verschillende landen) om mails te beoordelen, waarvan waarvan sommige mails smileys bevatten en sommigen niet. Er werd ook gevraagd of de deelnemers wilden antwoorden op de mails. Duidelijk werd dat de deelnemers gedetailleerder en nauwkeuriger reageerden op e-mails zonder emoticons.
Positieve werksfeer
Toch zijn er ook experts die ervan overtuigd zijn dat het gebruik van een smiley op zijn tijd ook een positieve werking kan hebben, aldus Tosca Gort. Het hangt wel af van de situatie. In een formele werksfeer is het misschien minder gepast dan in een informele werksfeer. Het is eigenlijk hetzelfde als met kleding. Zoiets moet je ook aanvoelen. Bij de ene werkgever gelden andere normen en waarden dan bij een ander, aldus Gort.
Toch Emoji’s gebruiken? 3 tips…
- Als je besluit om toch emoji’s te gebruiken in je e-mails, doe het dan spaarzaam en gebruik dan liever een positieve emoji. Zo komt het effect van je mail niet in het gedrang.
- Gebruik geen geanimeerde (dansende) emoji’s. Dan is net weer iets “te”.
- Gebruik ze enkel voor informele communicatievormen (dus liever niet naar de directie…)
Bron: Bright.nl
Volg ons