Supportprofessional, ben jij digital savvy genoeg?
Ondanks dat het thuiswerken door de coronacrisis achter de rug lijkt te zijn, blijven veel organisaties een hybride werkvorm hanteren. Digitaal vergaderen is niet meer weg te denken uit de agenda’s; we hebben de efficiëntie ervan ontdekt. Dat heeft ook het vak van de supportprofessional inhoudelijk veranderd. In deze blog neem ik je mee in wat er is veranderd en wat het effect hiervan is op de toekomst van het vak van de supportprofessional.
Overbodig door hybride werken?
Een dag op kantoor, een ochtend bij de klant en dan een middag thuis; niemand kijkt er gek van op. Er wordt anders gewerkt en dus anders samengewerkt. Door minder face-to-face contact de afgelopen jaren, is ook de samenwerking tussen manager en supportprofessional veranderd. Ze zitten niet meer bij elkaar in de buurt en moeten elkaar dus actiever opzoeken. Als dat niet gebeurt, bestaat de kans dat de band en de samenwerking verslechteren. Uit ons onderzoek blijkt dat hier in de praktijk gelukkig weinig sprake van is. Slechts één op de drie managers en directeuren geeft aan dat dit het geval is. Door hybride werken is de supportprofessional voor de meerderheid (58%) van de managers en directeuren zelfs belangrijker dan ooit. Hoe je ook samenwerk, zorgt ervoor dat je elkaar regelmatig ziet, zodat jullie samenwerking op rolletjes blijft lopen.
Een nieuw profiel
Dat de supportprofessional een cruciale rol speelt voor management en directie, staat buiten kijf. Wel is er een verandering gaande in het profiel van de ideale supportprofessional. We vroegen managers en directeuren om de drie belangrijkste vaardigheden van supportprofessionals op dit moment te benoemen. Dat zijn organiseren, communicatieve vaardigheden en coördineren. De top drie belangrijkste skills over tien jaar ziet er anders uit. Digitale skills stijgt naar de eerste positie, gevolgd door communicatieve vaardigheden en organiseren. Het nieuwe werken leidt duidelijk tot een ander profiel, waarbij het digitale aspect onmisbaar blijkt. Qua softskills verandert er minder; communicatieve vaardigheden blijven het belangrijkst.
Digitale skills crucialer dan ooit
De afgelopen jaren werd er ineens massaal beroep gedaan op de digitale skills van supportprofessionals. Werken op afstand en digitaal vergaderen was immers de norm. Wat bleek: supportprofessionals draaiden hun hand hier niet voor om. Volgens managers en directeuren (61%) weten supportprofessionals bijvoorbeeld alle fijne kneepjes van videoconferentietools en andere apps om samen te werken op afstand. De opkomst van het hybride werken zorgt er ook voor dat er steeds meer virtual assistants actief. Dit zijn zelfstandige ondernemers die verschillende managers ondersteunen. Een virtual assistant werkt – nog meer dan een supportprofessional – digitaal en telefonisch en is op die manier de rechterhand van de manager of directeur. Dit is een logische oorzaak voor de verandering in het profiel.
Zet jezelf niet buitenspel
Het is positief dat het merendeel van de supportprofessionals digitale skills lijkt te bezitten, maar nog veel belangrijker is het bijhouden ervan. Bijna driekwart van de managers en directeuren stelt dat de supportprofessional zichzelf buiten spel zet als hij/zij de digitale vaardigheden niet bijhoudt. Gelukkig gaat het ook daarmee over het algemeen wel goed. Ruim de helft (57%) van de managers en directeuren denkt dat werken op afstand ervoor heeft gezorgd dat zijn/haar supportprofessional zijn/haar digitale vaardigheid in sneltreinvaart heeft ontwikkeld. Slechts één op de drie (29%) managers vindt dat zijn/haar supportprofessional de digitalisering/automatisering niet kan bijhouden.
Hoewel er steeds meer wordt gedigitaliseerd, kunnen de sociale competenties van een supportprofessional – zoals empathisch vermogen en improviseren – nooit worden vervangen door techniek. We kunnen dus wel stellen dat het bezitten van digitale vaardigheden onmisbaar is voor je relevantie als supportprofessional. Vandaag, maar al helemaal in de toekomst. Ga daarom eens na hoe het met jouw digitale skills gesteld is. Ben jij digitaal vaardig genoeg voor de huidige manier van werken? En ben jij die digital savvy supportprofessional waar iedereen in 2030 naar zoekt? Mijn belangrijkste tip: zorg dat je jezelf op digitaal vlak continu ontwikkelt. Zo werk je aan je eigen relevantie én ben je in staat om digitale ontwikkelingen succesvol in te zetten binnen je vakgebied.
Volg ons