Tips om bekender te worden als bedrijf
Als secretaresse sta je dicht bij het management. Je bent aanwezig bij vertrouwelijke gesprekken en weet welke onderwerpen belangrijk worden gevonden in het bedrijf. Een onderwerp dat elke secretaresse ongetwijfeld regelmatig voorbij zal zien komen zijn de verkoopcijfers, met name die van de webshop.
Als het management van mening is dat die tegenvallen kun je de suggestie doen om een online marketing bureau in te schakelen, in eerste instantie voor advies. Zo’n bureau kan een analyse maken van de website en de webshop, en manieren bedenken om de omzet van het bedrijf te vergroten.
Oorzaken voor tegenvallende verkoopresultaten
Het gebeurt regelmatig dat bedrijven producten en diensten van een uitstekende kwaliteit leveren voor een aantrekkelijke prijs, maar dat de online verkoopcijfers toch tegenvallen. Het is niet zo eenvoudig om daar de oorzaken van te achterhalen. Misschien worden niet de juiste zoekwoorden gebruikt, er kan een probleem zijn met de samenstelling en inhoud van de website, maar er kan ook te weinig aandacht aan het maken van reclame worden besteed. Een online marketing bureau kan duidelijkheid verschaffen en de redenen van een tegenvallende online omzet boven tafel krijgen. Dit is een eerste stap om de website te verbeteren.
Te weinig zichtbaar
Als de verkoopcijfers tegenvallen en de bezoekersaantallen op de website achterblijven bij de verwachtingen, betekent dit meestal dat een bedrijf en de producten online te weinig zichtbaar zijn. De website kan laag in de zoekresultaten van de zoekmachines staan door verkeerd gekozen zoekwoorden, maar er zijn ook andere oorzaken voor een lage positie in de resultatenlijst. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat de website technisch niet goed genoeg in elkaar zit om de robots van de zoekmachines de informatie te laten indexeren. Een andere mogelijkheid is, dat er naar de website te weinig wordt gelinkt vanuit andere websites.
Wel bezoekers, geen conversie
Er bestaat ook de mogelijkheid dat een bedrijf wel veel bezoekers op de website krijgt, maar dat er relatief weinig producten worden verkocht in de webshop. Ook daarvoor zijn diverse oorzaken aan te wijzen. Een reden kan zijn dat de beschrijving van het product onvoldoende uitnodigt om het te bestellen. Ook gebeurt het soms dat een website door bezoekers niet goed wordt begrepen. Zij zijn dan al op de website, maar slagen er niet in om het product te bestellen, of om het bestelproces op een juiste manier af te ronden.
Integrale oplossing
Ook zonder duidelijk aanwijsbare redenen kan er sprake zijn van tegenvallende verkoopcijfers. Zelfs dan heeft het zin om een online marketing bureau in te schakelen. Daar werken deskundigen die een website kunnen doorlichten, zowel inhoudelijk als technisch, en die in staat zijn om de gebruiksvriendelijkheid van het bestelproces te beoordelen. Daarnaast voert een online marketing bureau analyses uit van de online zichtbaarheid. Het lukt altijd om de oorzaak van een tegenvallende omzet te achterhalen. Daarna kan worden besloten of het nodig is om een reclamecampagne te starten, om de website te vernieuwen, of te kiezen voor een andere oplossing.
Volg ons