Tips om een betere verstandhouding met je manager te creëren
Ben je (weer) gepasseerd bij het toedelen van een project? En neemt je leidinggevende (zoals gewoonlijk) het woord weer van je over tijdens een vergadering? Dan zijn dit echt signalen dat je manager je niet echt zien staan en/of dat hij (of zij) je niet mag. En dat is natuurlijk problematisch. Hij of zij is immers de persoon die bepaalt op welke projecten te terecht komt, en of je een promotie krijgt, of juist ontslag. Zaak dus om een goede relatie met je leidinggevende te hebben om vervelende verrassingen te voorkomen.
Wat kun je zoal proberen om een betere verstandhouding te creëren?
- Weest duidelijk en stel je niet te afhankelijk op: Zeker, leidinggevenden zijn degenen die aan de touwtjes trekken. Toch is hij of zij ook aan het leren en jij kunt hem of haar helpen om een betere leidinggevende te zijn. Wees daarom helder over wat je nodig hebt, en realistisch over wat wel en niet kan. Zo help je hem of haar om beter leiding te geven. Bovendien heb je meer plezier in je werk, doordat je zelf een aandeel hebt in de invulling ervan.
- Spreek dezelfde taal: Is je manager een visionair type met grootse ideeën, houd het dan algemeen en laat pietluttigheden achterwege; bespreek die juist met een detailgericht type. Is je baas echter een type dat waarde hecht aan de mening van anderen, profiteer daar dan van en kom met een – goed onderbouwde – visie.
- Stel voor jezelf een nieuw doel: doe je werk en zorg ervoor dat je werkgever daarover tevreden is. Het meest ideale is natuurlijk dat je heel goed samen kan werken met je baas, maar uiteindelijk gaan we naar het werk om te werken…
- Blijf uit de buurt als hij of zij boos is: boze mensen zijn eerder geneigd een oordeel te vellen over van alles en nog wat, en zich dan niet in te houden; vaak hopen ze dat hun humeur verbetert als ze wat stoom afblazen. Als je niet het slachtoffer van dat ongerichte chagrijn wilt worden, loop je op zo’n moment dus beter met een boog om je manager heen.
Als het met bovengenoemde tips ook niet meer lukt en als de samenwerking uiteindelijk ook nog een negatieve impact op je fysieke of mentale welzijn heeft, dan kun je beter een andere baan zoeken.
Bronnen en meer tips lezen kan via: businessinsider en Psychologie magazine.
Volg ons