Tips om je timemanagement vaardigheden te verbeteren
De truc is om je taken te organiseren en je tijd zo efficiënt mogelijk te gebruiken zodat je elke dag meer gedaan krijgt. Het helpt je om werkstress te verminderen. Hierbij praktische tips om je timemanagement vaardigheden nog wat aan te scherpen.
Handel kleine klusje direct af
Er zijn van die kleine klusjes die je eigenlijk binnen een kwartiertje wel klaar hebt, maar die toch op je to-do lijst blijven staan. Handel die kleine (rot)klusjes liever meteen af, dan voel je je er ook minder door belast.
Breng prioriteiten aan
Als je to-do lijst zo lang is, dan valt het niet altijd mee om de juiste prioriteiten te stellen.
Leestip: Wil je nog meer tips hebben om snel prioriteiten aan te brengen in je to-do lijst? Lees dan het artikel ‘Goede prioriteiten in 5 stappen‘.
Stop multitasken
Met een klant bellen en ondertussen nog even snel je notulen afmaken is niet handig. Elke keer als je iets anders gaat doen (omdat de klant bijvoorbeeld vraagt om iets na te kijken), kost het je weer extra tijd om te kijken waar je gebleven was met het uitwerken van je notulen en om je gedachten daarover ook weer te ordenen. En dat zorgt dan ook weer een onrustig/gehaast gevoel. 1 ding tegelijk doen dus.
Deel grote projecten op in kleinere taken
Door grotere projecten op te delen in kleinere en benaderbare klussen verminder je stress en de neiging om uitstelgedrag te vertonen. Zorg ervoor dat je voor elke taak een realistisch tijdsbestek bepaalt en volg een schema om je aan dat tijdslimiet te houden.
Gebruik technologie
Online tools, smartphone-apps en digitale timers kunnen je allemaal helpen om je werk de baas te blijven en je planning te optimaliseren. Verdiep je in de technologie die beschikbaar is!
Leestip: Lees hoe je meer gedaan krijgt met de Pomodoro techniek!
Bron: metro.co.uk
Volg ons