Vaardigheden voor Support Professionals om verder te ontwikkelen
Het einde van 2023 nadert. Welke scholing heb je het afgelopen jaar gevolgd, en wat zijn jouw plannen op dat gebied voor het komende jaar? Deze blogpost behandelt vijf vaardigheden die wij als (extra) waardevol beschouwen voor de verdere ontwikkeling van Support Professionals in 2024.
#1 Projectmanagementvaardigheden
De projectmanager blijft verantwoordelijk voor het succesvol plannen, coördineren en uitvoeren van het project. Hij (of zij) moet ervoor zorgen dat het beoogde projectresultaat ook behaald wordt. De Supportprofessional is hierbij steeds vaker van grote toegevoegde waarde, aangezien er in bedrijven steeds meer op projectbasis gewerkt werkt. Het is een daarom een heel goed idee om de ontwikkelingen op het gebied van projectmanagement te volgen en om het komende jaar wellicht ook een cursus projectmanagement te volgen.
Wil je meer lezen over ondersteuning bij projecten? Eerder dit jaar schreven we daar het artikel ‘Succesvol ondersteunen bij projecten doe je zo’ over.
#2 Digitale vaardigheden
Op dit moment gaat de ontwikkeling van Artificial Intelligence (AI) razendsnel. Het is daarom cruciaal voor Support Professionals om over uitstekende digitale vaardigheden te beschikken. Blijf je daarin vooral ontwikkelen in 2024. Natuurlijk zijn er veel cursussen op dat gebied die je zou kunnen volgen. Maar onderschat ook niet de waardevolle tips, die je overal (en natuurlijk ook op SecretaresseNet) op internet kan vinden.
Tips om lezen?
- De transciptiefunctie in Teams
- Handige AI-tools voor Support Professionals
- Optimaliseer je werkzaamheden met deze 5 AI-tools
Door het lezen van artikelen met tips kan je zeker ook kennis bijspijkeren.
#3 Ontwikkel analytisch denkvermogen
Een supportprofessional moet in staat zijn om gegevens te analyseren en conclusies te trekken uit verzamelde informatie. Zij moeten in staat zijn om problemen te begrijpen en patronen te herkennen. Ontwikkel daarbij de gewoonte dat je kritische vragen stelt over de informatie die je ontvangt. Wat zijn de kernpunten? Zijn er verborgen aannames? Hoe verhouden verschillende factoren zich tot elkaar? Op die manier kan je ook (strategische) aanbevelingen doen aan het management.
Leestip: Upgrade je rol naar strategische partner
#4 Goed kunnen samenwerken
Samenwerken met collega’s en andere afdelingen is natuurlijk essentieel voor Support Professionals. Het is daarbij belangrijk dat je duidelijk en open durft te communiceren. Zorg er daarom voor dat je boodschappen/e-mails begrijpelijk zijn (duidelijk en krachtig geschreven) en dat je bereid bent om vragen te beantwoorden. Luister daarbij ook aandachtig naar de ideeën en standpunten van je collega’s. Dit bevordert wederzijds begrip en opent de deur naar creatieve oplossingen.
#5 Blijf werken aan vertrouwelijkheid, integriteit & cybersecurity
Dit betekent dat je informatie op een veilige manier beheert, de privacy van anderen respecteert en handelt met integriteit in alle professionele interacties. Belangrijk hierbij is dat je het belang begrijpt van de vertrouwelijkheid van documenten en dat je vertrouwelijke gesprekken ook vertrouwelijk houdt. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je fysieke (persoonlijke) documenten, veilig opslaat en bewaard. Gebruik hierbij wachtwoorden en versleuteling om digitale gegevens te beschermen. En mochten er zich (onverhoopt) incidenten voordoen, meld deze dan direct aan de juiste partijen.
Door deze benaderingen te integreren in je dagelijkse praktijken, draag je actief bij aan het handhaven van vertrouwelijkheid en integriteit in je rol als Support Professional. Zo creëer je ook nog eens een positieve werkomgeving en bouw je vertrouwen bij je collega’s.
Volg ons