Verbeter de samenwerking met je collega’s met je lichaamstaal
Lichaamstaal is een cruciaal onderdeel van geslaagde communicatie. Deze tips helpen je op weg.
Relax
Een ontspannen houding kan je niet altijd zien, maar wel aanvoelen. Ze is dus superbelangrijk om een positieve verstandhouding met je collega’s aan te kweken. Ze zullen zich daardoor immers zelf ook een stuk meer ontspannen voelen. ‘Spiegelen’ noemt zoiets. Begin al met je armen los van je lichaam te gebruiken.
Leun (lichtjes) voorover richting je gesprekspartner
Dat geeft aan dat je geïnteresseerd bent in de collega waarmee je converseert. Mensen vinden het altijd flatterend als naar hen wordt geluisterd. Het schept een band. Buig daarentegen niet te snel voorover in een gesprek, dat kan je collega immers ongemakkelijk doen voelen.
Zeg (af en toe) niets
De kracht van stilte valt niet te onderschatten. Neem tijdens je betoog dan ook even de tijd om af en toe een stilte in te lassen (en kijk bijvoorbeeld even in het ijle of richting je gesprekspartner). Het geeft meer body aan je gesprek en je collega krijgt zo de indruk dat je werkelijk nadenkt over de dingen die je zegt. Een stilte is ook een perfect vehikel om een krachtig statement te benadrukken.
Copycat
Wanneer je collega het eens is met je uiteenzetting, dan zal hij of zij vaak (onbewust) jouw lichaamshouding kopiëren. Dat klinkt gek maar het is een teken van verbondenheid. Jij kan echter ook bewust hetzelfde doen. Zo krijgt jouw collega dan weer onbewust het signaal dat jullie op dezelfde golflengte zitten.
Gebruik je hoofd
Je hoofd moet je tijdens een gesprek niet enkel gebruiken om na te denken maar ook om bepaalde facetten van het gesprek te onderstrepen of beter nog: aan te sturen. Onderzoek heeft bijvoorbeeld aangetoond dat wanneer je een drietal keer subtiel ja knikt met je hoofd, je gesprekspartner daardoor gemiddeld 3 tot 4 keer meer zal zeggen dan hij of zij initieel had gepland. Ja-knikken geeft immers aan dat je geïnteresseerd bent. Je toont op die manier begrip en empathie.
Oogcontact
Houd steevast oogcontact, dat kan niet genoeg worden benadrukt. Oogcontact is de lijm van een gesprek. Er is geen grotere afknapper voor een gesprek dan een gesprekspartner wiens blik voortdurend afdwaalt. (naar bijvoorbeeld zijn of haar smartphone)
Glimlach
Een positief, opgewekt persoon kan veel sneller tot een geanimeerde conversatie komen dan een donderwolk. Glimlach dan ook regelmatig tijdens een gesprek met je collega. Absoluut minimum: een glimlach bij de begroeting voor en na het gesprek.
Volg ons