Verkeerd gebruik van zakelijke etiquette
Een gebrek aan de juiste zakelijke etiquette heeft grote invloed op de reputatie van bedrijven. Dit blijkt uit onderzoek van Booking.com.
De boekingssite hield een enquête over de zakelijke etiquette onder ruim 4.500 zakenreizigers uit acht verschillende landen. Een derde van alle ondervraagde zakenreizigers heeft wel eens een culturele misser begaan op zakenreis, terwijl 45 procent van de respondenten zei te hebben meegemaakt dat een collega of zakenpartner op cultureel gebied de plank missloeg.
Kennis
Gebrek aan kennis over de juiste zakelijke etiquette in het bezoekende land heeft grote invloed heeft op de reputatie van de zakenreiziger en zijn/haar bedrijf, zegt Booking. 62 procent van de zakenreizigers zegt dat de blunders leiden tot onnodige kosten.
In vergelijking met andere landen zijn bedrijven en zakenreizigers uit Japan het meest uitgesproken over begroetingen. Als dit niet correct gebeurt, vindt twee op de drie Japanners dat ongepast. En wat als de fout al gemaakt is en de zakenreiziger een buitenlandse zakenpartner tegen het hoofd heeft gestoten? Zeven op de tien Japanse zakenreizigers vinden het direct aanbieden van excuses het beste. Onder Italianen daarentegen is het redden van met een grap ook heel acceptabel.
De top vijf van zakelijke blunders in het onderzoek zijn:
- Gebruik mobiel tijdens een bijeenkomst
- Niet op gepaste manier begroeten
- Ongepaste kleding
- Te luid spreken
- E-mail niet binnen 24 uur beantwoorden
Bron: zakenreis.nl
Volg ons