Verzekeringen die je als werkgever af wilt sluiten
Alhoewel veel bedrijven niet zónder personeel kunnen, loop je als werkgever mét personeel ook een aantal financiële risico’s. Werknemers kunnen immers al dan niet langdurig ziek worden, arbeidsongeschikt raken, een ongeval krijgen op het werk of in het ergste geval overlijden. Het is dan ook verstandig om dergelijke financiële risico’s af te dekken door (werkgevers)verzekeringen af te sluiten. In dit artikel lees je welke verzekeringen raadzaam zijn om af te sluiten.
1.Verzuimverzekering
Een langdurig zieke of zelfs arbeidsongeschikte werknemer kan je bedrijf veel geld kosten. De wettelijke loondoorbetalingstermijn is immers 104 weken. Met name kleine(re) bedrijven kunnen de financiële gevolgen hiervan doorgaans niet zelf incasseren. Met een verzuimverzekering loopt je bedrijf geen financieel risico meer door ziek personeel. Het dekt vanzelfsprekend de loondoorbetaling, maar je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen de werkgeverslasten mee te verzekeren. Tevens bieden de meeste verzuimverzekeraars hulp bij het voorkomen van verzuim en de re-integratie van tijdelijk arbeidsongeschikte werknemers.
2. Ongevallenverzekering
Een collectieve ongevallenverzekering biedt financiële compensatie als een werknemer door een ongeval blijvend invalide raakt of overlijdt. Het gaat hier over werkgerelateerde ongevallen, oftewel: ongevallen die op het werk of tijdens werkzaamheden zijn gebeurd of gedurende het woon-werkverkeer. Bij overlijden van een werknemer keert de ongevallenverzekering een afgesproken bedrag uit. Indien een werknemer invalide raakt wordt een percentage van het verzekerde bedrag uitgekeerd.
3. Aansprakelijkheidsverzekering
Als werkgever ben je doorgaans aansprakelijk voor de schade die wordt veroorzaakt door fouten, nalatigheden of onvoorzichtigheid van jouw personeel. Een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven (AVB) dekt de kosten van de schadeclaims die daaruit kunnen volgen. Indien je werkt in de zakelijke dienstverlening, kan ook een beroeps-aansprakelijkheidsverzekering (BAV) raadzaam zijn. Deze verzekering dekt namelijk de financiële schade na een beroepsfout, zoals het geven van verkeerd advies.
4. Nabestaandenverzekering
Als een werknemer overlijdt terwijl deze bij jou in dienst is, dan zorgt een collectieve nabestaandenverzekering ervoor dat diens partner een goede uitkering krijgt. Oftewel: een nabestaandenverzekering biedt jouw personeel financiële zekerheid. Daarmee dek je dus voor je werknemers niet alleen een financieel risico af, maar bied je ook een waardevolle secundaire arbeidsvoorwaarde.
Volg ons