Waarom zou ik LinkedIn inzetten voor mijn bedrijf?
Ik ben nooit hysterisch wild geweest van LinkedIn. Maar goed, ik word ook niet snel hysterisch wild.. Maar ik kon me evenmin vinden in de afkeer die sommigen hadden van LinkedIn. Okay, het is visueel niet het meest aantrekkelijke medium… Maar het werkt! En is dat niet de basis waar elke professional wel degelijk lyrisch van zou moeten worden?
Zelf ben ik groot geworden met LinkedIn. Heb er jarenlang, keer op keer, gebruik van gemaakt om anderen te koppelen en mezelf aan het werk te houden.
In eerste instantie zocht ik werk in loondienst, maar later gebruikte ik (en gebruik ik nog steeds) LinkedIn als marketingtool voor mijn bedrijf.
En weet je dat jouw klant ook op LinkedIn zit? LinkedIn is namelijk één van de belangrijkste social media platformsvoor B2B.
57% van het beslissingsproces om met iemand zaken te gaan doen is al doorlopen voordat er contact wordt opgenomen met een aanbieder van diensten of producten, met jou! En wat als jij niet vindbaar bent? Dan zit jij zeker niet bij de keuze van jouw opdrachtgever…
LinkedIn is hét platform voor:
- het vergroten van jouw vindbaarheid, niet alleen op LinkedIn maar ook op Google: door het verwerken van de juiste zoekwoorden op de juiste plekken in jouw profielen zul je beter gevonden worden
- het achterlaten van een professionele eerste indruk van jou als persoon en van jouw bedrijf: zorg voor een compleet ingevuld profiel met duidelijke informatie waardoor men een goed beeld krijgt van wat jij kunt bieden
- het opbouwen van jouw know-like-trust-factor: toekomstige klanten willen je eerst leren kennen, gaan je daarna leuk vinden en vertrouwen voordat ze bij je gaan kopen. Dit kun je realiseren door bijv. het delen van eigen berichten
- het vergroten van jouw zichtbaarheid en naamsbekendheid op LinkedIn en Google: door berichten te delen, te reageren op andere berichten en de connectie aan te gaan met jouw doelgroep zul je uiteindelijk gezien worden als expert in jouw vakgebied
- het delen van jouw kennis, ideeën en oplossingen voor het probleem van jouw doelgroep: geef voorbeelden van jouw manier van werken waarbij jouw doelgroep zich herkent in het probleem en ze zich aangesproken voelt door de manier waarop jij oplossingen biedt
- het uitbreiden van waardevolle contacten: ga de connectie aan met collega’s, vrienden, familie, mede-studenten en mensen die je ontmoet tijdens netwerkbijeenkomsten, trainingen etc. Maar ook met die personen die op jouw profiel kijken, reageren op jouw berichten want kennelijk spreekt iets hun aan of zijn ze naar iemand op zoek
- het realiseren van meer business: ga het 1-op-1 gesprek of persoonlijke gesprek aan en probeer jouw doelgroep te interesseren voor jouw product of dienst
Daarom is LinkedIn zo zakelijk en strak. Je komt er om te zoeken. Te delen. Aan te bieden. De manier waarop je dat doet, is niet ‘zomaar’ 1x per week even wat doen. Maar wil je twee keer per dag een half uur investeren? Niet naar die ene beller rijden maar gewoon even online netwerken, met je eigen beker koffie voor je neus? En op jouw eigen, authentieke manier?
Dan bereik je precies diezelfde drukke professionals die aan het werk zijn, maar ondertussen wel van alles zoeken, nodig hebben, willen leren kennen.
Sinds ik mensen daarmee help, ben ik LinkedIn pas echt gaan waarderen. Omdat ik zie dat het niet alleen mij zoveel brengt, maar ook mijn klanten. Ze hebben er écht wat aan.
Dat hele social media-gebeuren is misschien niet leuk, maar het resultaat wél! Zo zit ik dus zelf ook in elkaar.
Ik wil best hard werken, maar ik wil ook meetbaar resultaat.
Voel je wat voor die praktische aanpak? Bij mij geen hieper-de-piep. Wel veel verborgen knoppen. Kennis uit de praktijk. En de ervaring om dat door te vertalen van online zichtbaar zijn naar online zaken doen. Dáár gaat het om, uiteindelijk.
Wil je weten hoe je je LinkedIn-profiel optimaal zichtbaar maakt? Dan kun je hier je gratis checklist downloaden.
Volg je liever een praktische training waarbij je met een compleet profiel naar huis gaat of leert hoe je je netwerk kunt uitbreiden of inspiratie opdoet voor goede content? Kijk hier voor de mogelijkheden.
Over Judith den Dunnen
LinkedIn trainer, zelfstandig ondernemer. Jarenlange ervaring als verkoop binnendienst medewerker. Kent de klappen van de commerciële zweep. Fan van LinkedIn, gepassioneerd om de geheimen van dit netwerk-medium met jou te delen.
Op weg naar meer ideale klanten en groeiende business in niet meer dan 1 uur per dag.
Online netwerken op LinkedIn en offline netwerken in real life zijn dé basis van langdurige relaties.
www.betergevondenworden.nl – info@betergevondenworden.nl – 06 2365 0487
Volg ons