Wat is het nut van de samenvatting op LinkedIn?
Tijdens de LinkedIn trainingen die ik geef voor ondernemers en werkzoekenden worstelt eigenlijk iedereen met de samenvatting in de kop van het LinkedIn profiel.
Ik zie profielen zonder samenvatting (gemiste kans!). Sommige mensen nemen samenvatting letterlijk en maken een soort uittreksel van hun cv of maken een beschrijving van wat het bedrijf waarvoor ze werken allemaal doet.
In mijn ogen is een samenvatting een mooi instrument om iets te vertellen over jezelf. Maar wat zet je daar dan neer? Allereerst is het belangrijk je te realiseren wat je doel is op LinkedIn:
Ben je in loondienst?
Dan kun je volstaan met een korte alinea met informatie over wie je bent, waar ben je goed in, wat zijn je sterke karaktereigenschappen?
Ben je zelfstandig ondernemer?
Dan wil je naast informatie over wie je bent, vertellen waarom je wat je doet het allerleukste vindt, wat onderscheid jou van anderen, waarom moeten mensen bij jou zijn?
Sluit af met je telefoonnummer en je e-mail adres zodat geïnteresseerden je meteen kunnen bellen!
Ben je werkzoekend?
Dan voeg je naast informatie over wie je bent, waar je goed in bent, wat je sterkte karaktereigenschappen zijn, toe hoe je volgende baan eruit zou moeten zien, in welke bedrijfstak(ken) zou je willen werken. Sluit af met in ieder geval een e-mail adres waarop potientiële nieuwe werkgevers of recruiters je kunnen bereiken.
Realiseer je dat in eerste instantie slechts een paar regels van je samenvatting zichtbaar zijn op je LinkedIn profiel. Dus die moeten zo ‘aantrekkelijk’ zijn dat je verder wil lezen en dus op MEER WEERGEVEN gaat klikken.
Na de samenvatting gelezen te hebben besluiten bezoekers aan jouw LinkedIn profiel of ze de rest van je profiel gaan bekijken. Dus in die zin is de samenvatting heel belangrijk.
Mocht je deze tip waardevol vinden, word dan volger van mij op LinkedIn of stuur mij een connectieverzoek om te linken.
In mijn volgende blog besteed ik aandacht aan de waarde van zoekwoorden toevoegen aan je LinkedIn profiel.
Leestip: Lees ook een vorig blog over het slim gebruik maken van de Kopregel in LinkedIn.
Volg ons