Wat rijdt een secretaresse?
Wat rijdt een secretaresse? Erwin Wijman laat in zijn nieuwe boek De geluksmachine zien dat Nederlanders niet de auto rijden die ze willen, nee, ze rijden hun LinkedIn-profiel. En vrouwen rijden niet alleen in kleinere auto’s maar ook heel in andere merken.
Vrouwen
Vrouwen rijden in kleinere auto’s dan mannen, ze rijden in andere auto’s (andere merken én andere modellen) dan mannen en zeggen ook heel andere dingen over hun auto. Ze zijn minder specifiek en gebruiken vaak verkleinwoordjes.
Dat blijkt uit een enquête die ik in maart organiseerde op LinkedIn. Er reageerden 3400 mensen. Een derde (37 procent) van de respondenten is vrouw. Dat komt haast overeen met de verdeling man-vrouw op LinkedIn in Nederland: 59 procent is man, 41 procent vrouw (cijfers Newcom Research & Consultancy).
Mannen
Bij Nederlandse mannen is de top 10 van automerken Volkswagen, Volvo, Audi, BMW, Renault, Toyota, Mercedes, Ford, Peugeot en Skoda.
Bij vrouwen op LinkedIn staat Fiat op 1 (45 procent is een 500, 20 procent Panda). Daarna volgen Volkswagen, Renault, Peugeot, Citroën, Toyota, Volvo, Ford, Opel, Mini.
Audi komt onder vrouwelijke autobezitters pas op 11, BMW op 16 en Mercedes op 17.
Secretaresse
Kort door de bocht: Fiat, Citroën, Opel en Mini zijn typische vrouwenauto’s. Uit een overzicht van de typische auto’s voor specifieke beroepen blijkt dat secretaresses doorgaans kiezen voor de merken Fiat, Citroën, Peugeot, Toyota en Volkswagen.
Audi, BMW, Mercedes en Skoda (Skoda staat bij vrouwen pas op een 22e plaats) zijn typische mannenauto’s. Dat geldt ook voor Tesla. Zeven mannen hebben een Tesla Model S, vrouwen geen een. En het gaat op voor andere grote en dure auto’s. Tien mannen hebben een Porsche, en slechts één vrouw heeft er een.
Vrouwen hebben ook Land Rovers en Range Rovers maar mannen hebben er twee keer zo vaak een. Een Jeep zelfs zeven keer zo vaak. Exotische merken als Bugatti, Bentley en Aston Martin zie je wel bij mannen, en helemaal niet bij vrouwen.
Prius mannenauto
Een Toyota Prius is ook een typische mannenauto: van de mannen met een Toyota heeft 40 procent er een, terwijl van de vrouwelijke Toyota-eigenaren maar 6 procent een Prius heeft. Andersom hebben veel vrouwen met een Hyundai een i10 (20 procent) en Hyundai-mannen geen enkele i10. Die hebben een grotere: een i20, Tucson of Santa Fe (dat is een echt grote bak, Hyundai noemt het ‘een stoere SUV met de verfijning van een luxueuze sedan’, vrouwen hebben geen enkele Santa Fe). Geen enkele man heeft een Kia Picanto, bij vrouwelijke Kia-bezitters is dat 28 procent. Onder de vrouwelijke Skoda-bezitters is geen Superb te bekennen, bij de mannen is de dikke Skoda goed voor liefst 16 procent. Vrouwen hebben kleinere Skoda’s, zoals de Citigo en Fabia.
Alfa-mannen hebben geen MiTo
Je ziet deze ongelijke genderverdeling bij haast alle merken terug. Vrouwelijke Opel-bezitters hebben vooral een Corsa (45 procent), mannelijke Opel-eigenaren overwegend een Astra (30 procent). Bij Saab is het redelijk verdeeld (900, 9-3 en 9-3 Cabrio) maar geen enkele vrouw heeft een 9-5, terwijl bij Saab-mannen de 9-5 goed is voor 23 procent. Alfa Romeo staat bij mannen en vrouwen redelijk hoog (14e respectievelijk 13e plaats) maar mannen hebben vooral de grotere of duurdere types (Giulia, Giulietta, 159, GTV, 4C, GT, 156) en vrouwen vooral kleinere: ook 156 en Giulietta maar vooral MiTo. De kleinste Alfa is goed voor 40 procent van de vrouwen-Alfa’s terwijl slechts 8 procent van de Alfa-mannen een MiTo bezit.
Geen auto
Heeft Jeanet Pijpker – bestuursvoorzitter van het defensie-vrouwennetwerk – dus een punt, met haar reactie ‘kleine piemel, grote auto’? In ieder geval wél als ze gezegd had ‘piemel, grote auto’, want naar het eerste deel van haar stelling hebben we op LinkedIn niet gevraagd. Zelf heeft Pijpker overigens geen auto maar een ‘oude rammelende omafiets’. Vrouwen hebben ook vaker geen auto. ‘Geen auto’ staat bij vrouwen op plaats 12, bij mannen pas op 16.
Van de vrouwen noemt 60 procent als vervoermiddel een fiets, bij mannen is dat 45 procent. Mannen hebben vaker een motorfiets (22 procent) dan vrouwen (5 procent).
‘Ja, ik ben een vrouw’
Wat opvalt in de beschrijving van hun auto is dat vrouwen aanzienlijk minder specifiek over hun auto zijn. Waar mannen het hebben over hun BMW 320 Touring diesel automaat, Jaguar S-Type 3.0 V6 Automaat, Volvo 850 T5R, Saab 9-5 Sportcombi 2.3TS Aero Hirsch MY2006 of BMW 3 Touring Estoril blue in M Style, houden vrouwen het vaak kortweg bij Ford Fiesta, Opel Vectra of BMW 1-serie. Eén vrouw heeft het over Volkswagen Corso – en bedoelt misschien Opel Corsa?
Vrouwen hebben sterk de neiging zichzelf als onwetend op te stellen en ze gebruiken bovendien vaak verkleinwoorden om hun auto te omschrijven.
- Bibliotheekmedewerker Iet Hasselaar noemt haar Peugeot 207 en vervolgt dan: ‘Iets met Blue erin (ja, ik ben een vrouw)’.
- Martina Sarris zegt over haar Renault Clio: ‘een rode’ en Colette Humphrey noemt niet eens het type maar houdt het bij ‘Een oranje’.
- Janine Mutsaerts heeft het over haar ‘Fordje’
- Nadia Brander noemt haar Fiat Seicento Sporting een ‘leuk eerste autootje
- Hr-professional Wanda van Alen maakt een Sjef van Oekel-rijmpje van haar reactie: ‘Wanda in haar Fiat Panda’.
Samen met mijn man
Bovendien valt op dat vrouwen heel vaak zeggen dat ze een bepaalde auto rijden ‘samen’ met hun man of omdat hun man van auto’s houdt. Geen enkele man op LinkedIn heeft een auto ‘samen met mijn vrouw’ of zo.
Ook betuigen vrouwen expliciet een afkeer voor grotere auto’s. Schrijft Geraldine de Winter-Van den Bosch, ‘helemaal happy met mijn witte (Toyota) Aygo Dynamic’: ‘Laatst vroeg mijn zoon toen ik reed in de veel grotere auto van mijn man, mam, kun jij wel het eind van de motorkap zien? Nee, en dat is het juist als ik in die grote auto’s rij, het blijft altijd maar een beetje hopen dat het goed gaat met parkeren ook al zit er een camera in, ik zie het gewoon niet.’
Tot slot: er zijn ook vrouwen die zich minstens zo stoer opstellen als mannen. Zo schrijft Monique Fasol, Hoofd Fiscaal Beleid bij het Ministerie van Financiën: ‘Wat jammer dat ik geen plaatje mag bijvoegen! Een hele dikke Ford Mustang, 8 cilinder met veel paardjes onder de motorkap.’
Hallo ladies, ik ben reuze benieuwd hoeveel PA’s en Executive Assistants een leaseauto rijden van de zaak. Laat je van je horen hieronder?
Ik hoopte daar ook iets over te lezen in dit artikel. Dus ik ben heel benieuwd!
Hoi Noor en Ria,
Ik ben ook wel erg benieuwd eigenlijk! Ik hoop dat er nog extra reacties komen…
Ik kan me nog herinneren dat ik zelf in een Peugeot 207 reed toen ik interim secretaresse was. Dit was toen ook een lease auto (bij een grote secretaresse detacheerder).
Groetjes, Ingeborg
Hi Ingeborg, zou het niet leuk zijn om hier een oproepje over te doen? Ik merk in het bedrijfsleven dat lease auto’s niet altijd bespreekbaar zijn voor EA’s of PA’s, terwijl het zeer zeker passend is. Ik heb wel eens gelezen in een artikel van een aantal jaar geleden dat het maar 7% betreft van de assistentes. Misschien is het gemiddelde inmiddels allang opgeschroefd? Ik heb het dan specifiek over leaseauto’s die uitgegeven worden bij het bedrijf waar je in dienst bent. Dank je wel!
Beste Noor,
Dat lijkt me een hele leuke oproep! Ik ga het noteren voor een volgende e-zine.
Bedankt voor de tip!
Groet, Ingeborg
Grappig al die procenten. Ik zou me dan helemaal een man moeten voelen ^^. Collega PA’s en secretaressen vinden me wel stoer 🙂
Nou ik hou het maar bij mijn trouwe zwarte Beetle, die mij nog steeds overal snel naar toe rijd, door files enz. Heerlijk karretje, airco aan, radio aan, zonnebril op en veilig op weg naar…….
Hallo,
Aangezien ik lange benen heb kan ik niet in een kleine auto rijden en zou het niet eens willen.
Ik reed bij secretary plus vroeger een peugeot 206 cabrio en daarna bij vitae een VW Polo bluemotion 1.2 (let op de benaming, ik zou een man kunnen zijn ????).
In de functie van PA.
Groetjes Wendy
Afhankelijk van het weer met de Mini of met de Harley (streetbob dyna)
Ik pas zeker niet in de prototype want ik rij en Landrover Freelander! Je weet wel zo’n enorme jeep en dan heb ik ook nog niet eens camera’s voor het parkeren????Nooit een fijnere auto gereden als deze!
Mijn eerste auto was een Honda Jazz (in de 80er jaren) daarna altijd fiat gereden. Ook nu rijd ik Fiat 500 limited edition. Fijne auto en altijd wel ergens een plekje om te parkeren. Mijn man rijdt BMW. Mijn excuus om daar niet in de rijden is dat het een automaat is.
Ik rijd een BMW X5 3.0 X-drive. Nu moet ik er wel bij zetten dat deze op naam van mijn man staat, maar ik rijd er het meeste in. Sowieso elke dag naar mijn werk. Fijn is dat deze wat hoger is en ik dus meer overzicht heb.
Nadat ik een paar maanden geleden een ongeval heb gehad toen ik met jongens van de voetbalclub op weg was naar een wedstrijd en er een busje achterop de auto reed, ben ik nog meer overtuigd van het rijden in een grote, veilige auto. De letselschade bij de jongens zou veel erger zijn geweest als ik mijn vorige auto zou hebben gereden: eenOpel Agila. Gelukkig reed ik op dat moment een BMW 7-serie!