Werken in Google Workspace?? Zo doe je dat!
Google Workspace (Voorheen G-Suite) is vergelijkbaar met Office van Microsoft. Workspace heeft je veel tools te bieden, o.a. Drive, Meet, Agenda, Keep, Forms, Docs en nog veel meer. Alles werkt – net als Office 365 in de cloud. Er zijn verschillende abonnementsvormen beschikbaar, maar deze gaan we niet allemaal uitschrijven… De prijzen staan in ieder geval wel in dit overzicht op de google site vermeld. Gaat de organisatie waar jij werkt binnenkort werken in Google Workspace? Dan kan jij vast wat tips gebruiken!
Werken met Google Workspace
We beginnen met het mailprogramma van Google: Gmail. Wellicht ken je het al omdat je de gratis (personal) versie gebruikt? Helaas kan je niet inloggen met een personal account, dus je moet echt een zakelijk (betaald) account aanmaken.
Gelukkig is werken met de zakelijke versie niet heel veel anders dan de gratis versie, alleen de mogelijkheden zijn natuurlijk vele malen groter. Zo kan je met de zakelijke versie ook chatten, spraak- of videobellen en aan projecten werken met gedeelde bestanden en taken, allemaal rechtstreeks vanuit Gmail. Er is natuurlijk ook een koppeling met Agenda/Calender. En ook hier kan je – net als bij Microsoft – ook meerdere agenda’s toevoegen.
Tip: Google heeft zelf een soort van checklist gemaakt. Hier kan je in een week tijd leren omgaan met alle apps.
Tip: Mail jij met Gmail (privé)? Dan hebben we in dit artikel ook een 3-tal handige tips voor je op een rij gezet!
Google Drive
Met Google Drive heb je altijd toegang tot je bestanden/documenten. Je kan documenten delen en bewerken en je kan samenwerken met anderen. Google Drive omvat ook Google Documenten (Docs), Spreadsheets (vergelijkbaar met Excel) en Presentaties.
Tip: Wil je weten hoe je documenten kan delen? Lees dan het artikel Google documenten beter inzetten.
Google Agenda
De online agenda van Google. De interface lijkt eigenlijk ook wel een beetje op Outlook. Zo kan je afspraken ook verslepen van de ene datum naar de andere zonder de pagina te verversen. Zie het artikel Slepen in Outlook, daar kan het ook…;-)
Zakelijke gebruikers kunnen hebben met Workspace een handige functie beschikbaar: Find a time. Deze functie maakt het mogelijk om afspraken in te plannen door te kijken naar de beschikbaarheid van de deelnemers. En het werkt ook nog in verschillende tijdzones.
Tip: met Google Agenda kan je veel meer dan alleen afspraken maken. Lees onze 4 handige tips in het artikel “4 handige tips voor Google Agenda”
Tip: Als je de locatie (adres) van de afspraak hebt ingegeven, dan kan deze meteen op Google Maps worden bekeken. Erg handig, direct navigeren naar je afspraak!
Bronnen: Wikipedia & Google
Heb jij nog meer handige tips voor ons?
Deel ze dan onder dit artikel!
Volg ons