Word gezien en gewaardeerd; vijf tips om te shinen vanuit service
We voelen ons lang niet altijd gezien en gewaardeerd, blijkt uit een rondvraag van Management Support. Hoogste tijd om jezelf meer in the picture te zetten – en dat kan prima zonder opscheppen.
Een ouderwets beeld van de secretaresse die agenda’s bijhoudt en koffie rondbrengt? Een rondvraag onder lezers van Management Support bevestigt dit gevoel. “Er hangt een achterhaald beeld rond de secretaresse”, schreef een lezer. En: “Ik voel me vaak niet serieus genomen, ook al heb ik een carrière in andere beroepen achter de rug.” Veel lezers mailden dat ze meer dan de standaardwerkzaamheden doen, maar “dat wordt niet opgemerkt”.
Stille kracht op de achtergrond
De verhalen komen Mirjam Hubregtse bekend voor. Als managing partner van Room to Grow is ze gespecialiseerd in profileren en personal branding. Regelmatig traint en begeleidt ze assistants, ook schreef ze het boek Profileren zonder opscheppen. Mirjam ziet twee oorzaken. Eén, de aard van de functie, net als bij staffuncties bijvoorbeeld. “Je kunt niet makkelijk aantonen wat het resultaat van al je werk is. Een advocaat wint een zaak, een salesmanager haalt klanten binnen. Daardoor is hun werk automatisch al veel zichtbaarder.” Twee, de aard van het beestje zelf. “Veel secretaresses zijn bescheiden, vaak de stille kracht op de achtergrond.”
Tijd om te shinen
Wil je meer erkenning en waardering, dan ben je zelf aan zet, zegt Mirjam. Maar, geeft ze direct toe, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. “Bij assistants merk ik een dubbel gevoel. Ja, ze willen meer waardering, maar tegelijkertijd niet op de voorgrond stappen. Maar het één kan niet zonder het ander. Net als de acteur die applaus wil zonder in de spotlights op te treden.”
Het gaat niet om opscheppen
Vooruit, zo erg hoef je ook weer niet in de belangstelling te staan. Het gaat om kleine stapjes en vooral niet om opscheppen, het grote misverstand over profileren – vandaar de titel van haar boek ook. “Dus mijn bescheidenheid moet overboord, zeggen mensen weleens tegen me. Nee, nee, nee! Sterker, bescheiden mensen die zich profileren, dát zijn de fijnste collega’s om mee te werken.”
Laat zien wie je bent en wat je bijdraagt
En laten supportprofessionals daar nou de perfecte eigenschappen voor hebben. Mirjam omschrijft profileren dan ook als ‘laten zien wie je bent en wat je bij te dragen hebt.’ Ze vervolgt: “Je focust op de ander, wat heeft hij of zij nodig? En wat kun jij bieden? Die servicegerichtheid zit de secretaresse natuurlijk als gegoten.”
Daarom 5 tips om te shinen vanuit service!
- Zie netwerken als anderen helpen, niet als showen of om hulp vragen.
- Verschuif je focus, bijvoorbeeld bij sollicitaties. Niet: ik zoek een baan. Wel: ik help de organisatie graag verder.
- Werk aan je zelfvertrouwen. Want wil je overtuigen? Dan moet je eerst overtuigd zijn van je eigen verhaal.
- Besef dat het een gemiste kans is wanneer anderen niet van jouw expertise gebruik kunnen maken.
- Maak van je to-dolist een ta-dalist: houd ook bij wat je hebt gedaan en met welk resultaat. Zorg dat er steeds meer klussen opkomen die je motiveren en bij je doel passen.
Echt aan de slag om jouw manier van communiceren naar een hoger plan te tillen? Volg een workshop en kom naar het congres tijdens het Management Support Event op 8 november a.s.
Geen doel op zich
Maar die eerste stap uit de coulissen, hoe zet je die? “Besef dat profileren nooit een doel op zich is, je doet het mét een doel”, benadrukt Mirjam. Dat kan van alles zijn. Een nieuwe baan, binnen of buiten de organisatie. Promotie. Meer salaris. Die toffe klus. Of, ‘gewoon’, wat vaker een compliment krijgen.
Heb je je doel eenmaal goed voor ogen, neem dan een paar extra klussen aan die hierbij aansluiten. En bij wat je goed kunt, jouw kwaliteiten.
De volgende stap is om te delen dat je dit extra werk hebt opgepakt, op een servicegerichte manier en aan de juiste mensen, passend bij je doel. Zoiets als: “Ook handig voor jou om te weten dat ik dit doe en als je me nodig hebt, kun je me altijd bellen.”
Tip: Vergroot je zichtbaarheid, volg deze workshop op het Management Support Event.
De andere kant van de medaille is wel: durf ‘nee’ te zeggen tegen opdrachten die je verder van je doel af laten drijven. Volgens Mirjam kan dit ook prima vanuit een hulpvaardige houding. “Geef tips om diegene verder te helpen en benadruk waar je focus op dit moment wél ligt, zo weet diegene dit in het vervolg ook.” In dit artikel lees je meer over tactische communicatie.
De uitgebreidere versie van dit artikel verscheen eerder op ManagementSupport.nl.
Door Suzanne Geurts
Volg ons