Zelfverzekerd overkomen in je e-mailberichten? Vermijd deze zinnen.
Wil jij zelfverzekerd overkomen in je e-mailberichten? In dit artikel hebben we een aantal woorden en zinsdelen voor je verzameld die je beter kan vermijden. Tenzij, je het niet zo erg vindt dat collega’s of klanten je niet zo serieus nemen.
Ik wilde graag even navragen…
We zijn vaak beleefd als we direct willen zijn. Dus als we een antwoord verwachten en we hebben nog niets gehoord, dan maken we zinnen zoals ‘Ik stuur u een e-mail om te vragen of u mijn factuur heeft ontvangen’. Hierdoor lijkt het erop dat het jij spijt hebt dat deze persoon de factuur nog niet heeft betaald… En dat komt nou juist niet zo sterk over. Deze persoon is jou eigenlijk ook een verklaring schuldig en niet andersom. Beter is om direct te zeggen: U heeft mijn factuur niet betaald, geeft u er alstublieft aandacht aan.
Mijn excuses…
Zeg in je e-mails niet dat het je spijt, tenzij je natuurlijk iets hebt gedaan dat een oprechte verontschuldiging rechtvaardigt. ‘Sorry dat ik je stoor’ of ‘sorry voor het ongemak’ zijn zwakke benaderingen, omdat je jezelf dan positioneert als de mindere persoon. Probeer liever zoiets als ‘als je tijd hebt, zou ik je feedback over …’ zeer op prijs stellen. Dat komt ook een stuk zelfverzekerder over.
Ik kijk ernaar uit iets van je te vernemen…
Dit is een vaak gebruikte zin in e-mails. Beter is om de zin iets anders te formulieren, bijvoorbeeld: ‘ik kijk ernaar uit om van u te horen’. Daarbij geeft je dan meteen aan wanneer je beschikbaar bent om te bellen of wanneer je deadline is en dus een reactie zou willen verwacht via een reply op de e-mail. Op deze manier ben je ook nog duidelijk.
Mijn excuses voor de late reactie…
Deze zin gebruiken veel mensen, maar het kan bij de ontvanger eerder zorgen voor irritatie in plaats van wat sympathie. Je kunt ook schrijven: ‘bedankt voor het wachten en voor je geduld terwijl ik door mijn gebombardeerde inbox snuffel’. Dit lost niet alleen je verontschuldigingsprobleem op, maar het helpt je ook nog om sympathie te krijgen van de ontvanger.
Bron en meer tips lezen via kan via carrièreplatform The Ladders
Volg ons