Zelfverzekerd overkomen op je werk? Stop met deze 3 dingen
Je weet dat je sterk en zelfverzekerd moet zijn, maar dat is niet altijd even gemakkelijk. Waar moet je beginnen als je zelfverzekerder wilt overkomen op de werkvloer? Stop in ieder geval meteen met deze 3 dingen.
Stop met je te verontschuldigen
Heb je tijdens een vergadering iets gezegd als: “Het spijt me, maar ik ben het er niet mee eens omdat…”? Je voelde je genoodzaakt om je standpunt te delen, maar je wilde je collega ook weer niet voor het hoofd stoten. Onthoud dat jouw mening belangrijk is en dat het ook zeker iets waardevols toevoegt. Dus in plaats van je eerst te verontschuldigen voordat je de waarheid zegt, zeg je de eerstvolgende keer: “Laten we het eens door een ander bril bekijken”. Deze benadering zal zorgen voor nieuwe perspectieven zonder dat je je hoeft te verontschuldigen.
Tip: tijdens een cursus assertiviteit leer je hoe je je zelfvertrouwen kunt vergroten, door duidelijk te communiceren.
Verbeter je e-mails
Als je zelfverzekerd wilt overkomen, dan moet je krachtig communiceren – ook schriftelijk. Door het toevoegen van sommige woorden kan je er echter voor zorgen dat je juist minder zelfverzekerd overkomt. Denk hierbij aan woorden als “gewoon” en “eigenlijk” deze zwakken je boodschap af. Dus, in plaats van te zeggen: “Ik heb eigenlijk nog een vraag”, zeg je: “Ik heb een vraag”. Oefen de komende tijd extra met het opstellen van al je e-mails, zodat het straks geen extra moeite meer kost.
Leestip: Meer duidelijkheid op de werkvloer? Gebruik deze 4 woorden niet meer.
Stop met altijd “ja” zeggen
Er is een verschil tussen een behulpzame teamspeler zijn en misbruikt worden op het werk. Vrouwen op de werkplek hebben de neiging om taken op zich te nemen, zoals het plannen van verjaardagen, het opruimen van de keuken, het bestellen van lunch voor een groep, het versturen van uitnodigingen voor vergaderingen en meer. Hoewel je misschien denkt dat vrijwilligerswerk om de ‘dingen die niemand anders wil doen’ je aardiger zal maken, zou je onbedoeld je waarde kunnen ondermijnen.
Als je af en toe taken afwijst, betekent dat dan dat je niet behulpzaam bent? Absoluut niet. Als je wordt gevraagd om een van deze taken uit te voeren, geef dan een groep teamleden een overzicht van hoe je het eerder succesvol hebt gemaakt en geef het dan voorgoed af. Je kunt iets zeggen in de trant van: “Hoewel ik me eerder vrijwillig heb aangemeld voor deze taken, is mijn bandbreedte momenteel vol, maar ik ben blij dat ik iemand anders aan boord kan nemen.”
Leestip: “Ja” zeggen terwijl je “Nee” bedoelt?
Bron: theeverygirl.com
Volg ons