Ziek worden, wat is er geregeld?
Veel Support Professionals in vooral wat kleinere bedrijven zijn vaak ook betrokken bij HR-processen. Ziektegevallen van medewerkers horen hier ook bij. In dit blog gaan we in op wat er in Nederland wettelijk is vastgelegd ten aanzien van de verplichtingen die bedrijven (en werknemers) hebben bij ziekte. En wat hierbij belangrijke aandachtspunten zijn.
Wat is wettelijk vastgelegd?
In het Burgerlijk Wetboek is vastgelegd dat werkgevers verplicht zijn om bij ziekte het loon van een werknemer gedurende 2 jaar maximaal 70% door te betalen. In de praktijk betalen de meeste werkgevers het eerste ziektejaar vaak 100% van het loon en vanaf het tweede jaar een lager percentage. Bijvoorbeeld 85% of 75%. Dit is vaak vastgelegd in een cao of in gewoon het arbeidscontract tussen werkgever en werknemer. Wanneer een werknemer na twee jaar nog steeds ziek is dan stroomt een werknemer in de WIA. WIA staat voor wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen. De WIA is een uitkering. Uitgangspunt is dat de nog resterende verdiencapaciteit van de werknemer zoveel mogelijk benut moet worden. Ook als dat niet in het beroep of vakgebied is. Wanneer dit niet (voldoende) gebeurt wordt de uitkering gekort. Sowieso krijgt een werknemer pas een WIA uitkering wanneer hij of zij minimaal voor 35% arbeidsongeschikt is.
Voordat het zover is
De uitleg in de eerste alinea is misschien wat lang maar wel belangrijk. Een werkgever heeft gedurende die eerste twee ziektejaren namelijk allerlei verplichtingen waar aan voldaan moet worden. Wanneer dit niet of niet volledig gebeurt kan de werkgever, wanneer een werknemer inderdaad in de WIA stroomt een fikse boete verwachten die vaak nog jarenlang doorwerkt. Ook nadat een werknemer al lang uit dienst is. Een zieke werknemer betekent dus veel meer dan alleen loon doorbetalen.
Wet verbetering Poortwachter
De verplichtingen waaraan een werkgever moet voldoen bij ziekte van een werknemer zijn vastgelegd in de wet Verbetering Poortwachter. Veel bedrijven laten zich ondersteunen bij het voldoen aan deze verplichtingen. Bijvoorbeeld door een arbodienst. Wanneer er bij jouw bedrijf ook ondersteuning is door een arbodienst, dan is het in ieder geval belangrijk om een ziekmelding zo snel mogelijk, liefst op de eerste ziektedag al door te geven aan de arbodienst. Andere belangrijke verplichtingen uit de wet Verbetering Poortwachter zijn om na 6 weken een probleemanalyse en na 8 weken een plan van aanpak (gericht op re-integratie) op te stellen. Wanneer een bedrijf geen aansluiting bij een arbodienst heeft moet het deze zaken allemaal zelf opstellen en uitvoeren.
Voordelen arbodienst
Het aansluiten bij een arbodienst heeft dus een aantal belangrijke voordelen. Het hele traject van de wet Verbetering Poortwachter wordt uit handen genomen. Uiteraard moet de werkgever wel actief meewerken als het gaat om informatieverstrekking en dergelijke. Bovendien heeft een arbodienst vaak ook arbo-artsen in dienst waar de werknemer terecht kan. Vaak biedt een arbodienst ook allerlei diensten die erop gericht zijn om te voorkomen dat werknemers ziek worden. Bijvoorbeeld door werkplekonderzoeken gericht op de arbeidsomstandigheden en/of vitaliteitstrainingen. Maar een arbodienst kan ook helpen bij het opstellen van een verzuimbeleid.
Volg ons