Zo help jij je manager met SEO – 4 manieren
Een goede SEO strategie en uitwerking daarvan is erg belangrijk voor de vindbaarheid van een bedrijfswebsite in Google en andere zoekmachines. Grote kans dat jouw organisatie hier ook mee bezig is.
SEO, of Search Engine Optimization, is echter vaak geen kwestie van even een paar slagen maken en voortaan op nummer 1 in Google verschijnen. Het is een proces dat constant aandacht en expertise vereist. Hier gaan we in op de manieren waarop jij jouw manager kan helpen bij het verbeteren van de SEO van de website.
SEO strategie binnen een organisatie
Voor zowel B2B als B2C bedrijven is het erg belangrijk goed gevonden te worden in Google. De meeste organisaties hebben dan ook een SEO strategie om hieraan te werken. Vaak is deze opgezet in samenwerking met een SEO specialist, die ook helpt bij de uitvoering van het plan van aanpak, of de activiteiten zelfs helemaal overneemt. Is jouw organisatie echter ook intern aan de slag met SEO, dan zal hier veel werk te doen zijn.
Als secretaresse aan de slag met SEO
Als secretaresse is het belangrijk om je secretariële waarde hoog te houden. Vaardigheden op het gebied van SEO zullen niet alleen door je huidige manager, maar ook door eventuele toekomstige werkgevers als een grote plus gezien worden.
Hoewel SEO misschien ingewikkeld klinkt, hoeft dit helemaal niet zo te zijn. Er is online een hoop informatie te vinden om hiermee aan de slag te gaan en voor vele activiteiten is daadwerkelijke technische kennis niet eens vereist. Met een bereidheid om te leren en de vele online bronnen van informatie over het onderwerp zul je al een heel eind kunnen komen.
Hier zetten we 4 manieren op een rijtje waarmee jij je manager kunt helpen bij de SEO strategie van de organisatie.
Zoekwoorden vinden
Zoekwoorden, of keywords, zijn de woorden die iemand in Google intypt bij het zoeken. Dit is waar bijna elke SEO strategie mee begint, met de focus op zoekwoorden. Werk je voor een advocatenkantoor in Deventer, dan kunnen de zoekwoorden bijvoorbeeld ‘advocaat Deventer’ of ‘advocatenkantoor Overijssel’ zijn.
Maar hier houdt het niet op, er zijn namelijk vaak nog een hoop meer zoekwoorden te identificeren die relevantie voor het bedrijf kunnen hebben, maar waar je zelf niet zo snel op zou komen. Hiervoor ga je onderzoek doen.
Creëer een simpele spreadsheet om alle items bij te houden en ga systematisch op zoek naar de begrippen, uitdrukkingen en zelfs complete zinnen die iemand zou intypen wanneer ze op zoek zijn naar, of baat hebben bij het vinden van een advocatenkantoor. Denk hier echt vanuit de klant en wees creatief.
Handige tools hierbij kunnen de Keyword Planner van Google zelf zijn, of een van de vele applicaties die zoekmachine autoriteiten zoals Moz, Ahrefs en Backlinko aanbieden. Op basis van geselecteerde keywords ga je vervolgens content creëren.
Gastblogs schrijven
Er bestaan duizenden blogs in Nederland, en zijn er ongetwijfeld een hoop die relevante informatie bieden voor het vakgebied van jouw bedrijf. Als gastblogger een stukje schrijven voor deze blogs kan ervoor zorgen dat jouw bedrijf hiermee onder ogen komt van een hele relevante doelgroep, en zorgt ook nog eens voor een zogeheten ‘backlink’, een link terug naar de site, wat voor Google een zeer goed signaal is.
Je kunt het op je nemen om ten eerste deze blogs op te zoeken en contact te maken over een eventuele gastblog, en vervolgens zelf de stukjes te schrijven, eventueel met hulp en input van collega’s.
Zorg dat het bedrijf overal geregistreerd staat
Naast blogs bestaan er online ook veel lijsten, overzichten en opsommingen van sites in een bepaalde categorie. Denk aan een site als De Telefoongids, Drimble of Google Business, plaatsen waar bedrijven hun naam en adresgegevens kunnen laten opnemen en gevonden kunnen worden.
Elke online vermelding van de organisatie zal meetellen voor vindbaarheid, kijk dus uit naar welke sites relevant kunnen zijn om er vernoemd te worden en ga actief aan de slag met het aanmaken, of eventueel verbeteren en aanvullen, van vermeldingen.
Houd de sociale media bij
Als secretaresse weet je goed wat er gaande is in de organisatie en vele nieuwtjes zijn vaak prima geschikt om op de sociale media kanalen van het bedrijf gepost te worden. Jouw positie is daarom ook vaak ideaal om het op je te nemen regelmatig op deze kanalen te posten. Sociale populariteit helpt met het scoren in de zoekmachines en is dus goed voor de SEO.
Platformen zoals Facebook en Twitter zijn ook erg geschikt om al bestaande content nog meer zichtbaarheid te geven, en stelt anderen in staat om deze makkelijk te delen. Voor je het weet heb je daarmee weer een aantal zeer relevante vermeldingen van het bedrijf te pakken.
Volg ons