Zo heurt het – een lesje LinkedIn-etiquette
Ook op LinkedIn heb je een set ongeschreven regels waarmee je dit prachtige medium prettig houdt voor iedereen. Maar wat zijn die regels en hoe pas je ze toe? Daar gaat het blog van deze maand over.
Connectieverzoek
Nodig iemand altijd uit met een persoonlijk bericht. Dit kan ook via de LinkedIn-app, dus die gebruiken is geen smoes meer. Jouw persoonlijke uitnodiging maakt niet alleen (in ieder geval onbewust) een betere eerste indruk dan de standaardtekst, maar kan voor jou ook fungeren als herinnering waar en hoe jullie elkaar ooit ontmoet hebben. Je uitnodiging is namelijk ook de start van jullie privéchat en kun je dus terugzoeken.
In het verlengde daarvan hoef je zelf anonieme uitnodigingen dus ook niet zomaar te accepteren. Via de desktop kun je op een uitnodiging reageren voordat je hem accepteert. Je kunt diegene dus vragen waar jullie elkaar van kennen of hoe hij of zij bij je terecht gekomen is.
Opvolgen connectieverzoek
Als je uitnodiging geaccepteerd wordt is het wel zo netjes om diegene daarvoor te bedanken. Afhankelijk van jouw doel met die connectie kun je vervolgens verder een gesprek aanknopen. Bezoek ook het profiel van diegene nog even. Hij of zij krijgt daar een melding van en voelt zich extra ‘gezien’.
Reageer snel op berichten of reacties op je posts
Zowel voor reacties op je content als voor privéberichten geldt; reageer hier zo snel mogelijk op. Dit hoeft heus niet binnen 5 minuten, maar een week later reageren is ‘mosterd na de maaltijd’. De aandacht van de afzender is dan weg, die is allang weer met andere dingen bezig. Terwijl als je snel reageert je minimaal een leuk gesprekje kunt hebben en er misschien zelfs een commerciële kans uit kunt slepen.
Voeg connecties niet ongevraagd toe aan je mailinglijst
Dit mag niet volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), maar gebeurde daarvoor wel vaak. Helaas gebeurt het nog steeds af en toe. Laten we het er maar op houden dat die mensen onder een steen hebben geleefd het afgelopen jaar. Maar het is natuurlijk verre van chique, dus doe dit niet. Als je iemand toch graag op je mailinglijst wilt toevoegen, beschrijf dan in een privébericht wat voor hem of haar de voordelen zijn van het krijgen van die mails en voorzie je bericht van een inschrijflink. Zo zit je altijd veilig, zowel qua AVG als qua fatsoen naar je nieuwe connectie/ potentiële klant.
Wees behulpzaam
Zowel met je netwerk als met je persoonlijke kennis kun je anderen helpen. Kun je een vraag beantwoorden en iemand zo verder helpen? Doe dat dan. Vraagt iemand om hulp bij een project en weet je daar iemand voor? Raad die dan aan. Vraagt iemand jou om een warme ingang bij één van je connecties? Probeer dan te helpen. Allemaal acties die je weinig tijd kosten, maar waarmee jij stort op de emotionele bankrekeningen van degene die je helpt. Dat krijg je altijd terug.
Up to date profielfoto
Heb je wel eens online een date gepland waarvan je afspraak in het echt totaal niet op zijn profielfoto leek? Meestal is het ‘echt’ dan ook niet positiever dan de foto… Je voelt je dan toch een beetje teleurgesteld. Zo werkt het ook met je LinkedIn-profielfoto. Zorg dat die goed lijkt en up to date is. Niets is zo vervelend dan iemand niet kunnen herkennen omdat de foto flink gedateerd is.
Onderschrijvingen en aanbevelingen
Om een onderschrijving van een vaardigheid of een aanbeveling vragen doe je persoonlijk en alleen aan mensen met wie je daadwerkelijk hebt samengewerkt. Mensen die jou (nog) niet kennen kunnen onmogelijk iets zinnigs over jouw vaardigheden zeggen, waardoor je dit systeem uitholt. Ditzelfde geldt trouwens ook voor het uitwisselen van onderschrijvingen; dus ik onderschrijf jou als jij mij onderschrijft. Jammer en echt niet nodig. Onderschrijven is een hele kleine moeite en als iemand tevreden is over jouw werk zullen ze dit in de meeste gevallen graag voor je doen. Vergeet trouwens niet om uit jezelf ook leveranciers waar je tevreden over bent te onderschrijven of een aanbeveling te geven.
Boerenverstand
Blijf op LinkedIn weg van omstreden of ordinaire onderwerpen. Als je het niet tegen je oma zou zeggen, roep het dan ook niet op LinkedIn. Wees ook terughoudend met het plaatsen van een negatieve reactie op een post waar je ‘iets’ van vindt. Je mag alles denken, maar kunt beter minder daadwerkelijk zeggen en nog minder op internet zetten. Je weet nooit wie het ziet en wat de gevolgen misschien zijn.
Geschreven door Amanda Hendriks
Ik ben Amanda Hendriks en ik help bedrijven LinkedIn te gebruiken om professioneel online zichtbaar te zijn. Die zichtbaarheid kan toegespitst worden op het vinden en binden van klanten, maar ook gericht zijn op het opbouwen van werkgeversimago en het aantrekken van nieuwe medewerkers. Mijn trajecten en trainingen kenmerken zich door een doordachte mix van strategie en praktische kennis en tips en zijn altijd volledig op maat voor jouw bedrijf. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als incompany groepstrainingen.
Meer weten? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@linkjeklant.nl
Volg ons