Zo maak je een onweerstaanbaar LinkedIn-profiel
Het hebben van een LinkedIn-profiel is een must voor iedere Support Professional, vooral als je op zoek bent naar een nieuwe baan. Potentiële werkgevers of opdrachtgevers kijken namelijk het eerst wat voor vlees ze in de kuip hebben op LinkedIn. Ben je ondernemer of zzp-er? dan kan het hebben van een goed LinkedIn-profiel ook nog eens leiden tot nieuwe opdrachten en/of klanten. In dit artikel geven we je daarom tips voor een onweerstaanbaar LinkedIn-profiel.
#1 Kies een rustige profielfoto
Iedereen die op jouw LinkedIn-profiel kijkt ziet als eerste je profielfoto. Kies daarom voor een foto van goede kwaliteit en met een rustige achtergrond. Heb je geen zin om een nieuwe foto te laten maken? Kijk dan of je een goede, duidelijke foto kan vinden waarop je (redelijk) recht in de lens kijkt. Surf daarna naar de Profile Pic Maker, upload je foto en maak de achtergrond rustig. Het is gratis!
#2 Bedenk een pakkende headline/kopregel
Dit is het volgende wat mensen zien: je headline of kopregel. Dit is een korte zin of zijn een aantal (steek)woorden die de lezers meteen duidelijk maken waarvoor men bij jou terecht kan. Wees daarbij kort en krachtig en vooral ook niet te algemeen. Het moet uitnodigen om verder te lezen…
#3 Verwerk een achtergrondfoto in je profiel
Niets is zo saai dan een groot, leeg grijs vak. Kijk of het mogelijk is om een achtergrondfoto te maken die meteen duidelijk maak wat jij doet. Je kunt hier bijvoorbeeld Canva voor gebruiken. Dit is een gratis tool en heeft standaard formats en heel veel voorbeelden waaruit jij heel veel inspiratie kan halen!
#4 Maak een mooie samenvatting
In de samenvatting heb je ruimte om jezelf te introduceren en om je vaardigheden te benadrukken. Hier kan je bijvoorbeeld je carrière pad beschrijven, wat je drijft en wat je belangrijkste prestaties zijn. Houd het kort en krachtig, maar zorg ervoor dat het wel de aandacht trekt.
#5 Voeg je werkervaring en opleidingen toe
Natuurlijk voeg je je werkervaring, opleidingen en vaardigheden toe aan je profiel. Bij iedere werkervaring/regel voeg je een korte beschrijving toe.
Tip: Gebruik trefwoorden of keywords in je samenvatting. Deze helpen je om gevonden te worden door recruiters, werkgevers en/of klanten. Gebruik daarbij specifieke trefwoorden die relevant zijn voor jouw vakgebied en vaardigheden. Voeg bijvoorbeeld trefwoorden toe zoals ‘interim’, ‘beschikbaar’ of ‘sterk in Office 365’ toe om te laten zien waar jij expert in bent. Ook vaardigheden zoals leiderschap, projectmanagement, communicatie en/of probleemoplossing kunnen heel relevant zijn.
#6 Pas je LinkedIn-profiel URL aan
Standaard maakt LinkedIn zelf een URL met daarin je naam en daarachter plaatst het meteen ook een aantal cijfers. Dat oogt iets minder professioneel. Je kunt de URL gelukkig ook aanpassen. Het wordt dan bijvoorbeeld “linkedin.com/in/jouwnaam”. Veel beter toch? Hoe pas je je URL aan? Klik hiervoor op rechtsboven op het pictrogram “Ik” en kies voor Profiel weergeven. Daarna klik je op Openbaar profiel bewerken en URL aanpassen.
#7 Houd je LinkedIn-profiel altijd up-to-date
Houd je profiel altijd up-to-date. Heb je onlangs een cursus gevolgd of ben je geswitcht van baan? Werk je profiel dan bij, want op die manier toon je aan dat je actief bent en dat je ook je vaardigheden blijft ontwikkelen. Heel waardevol!
Succes met het maken van een onweerstaanbaar LinkedIn-profiel!
Volg ons