Zo maak je met LinkedIn een succes van je zakelijke evenement
Als secretaresse krijg je ook te maken met het organiseren van zakelijke evenementen. LinkedIn kan je helpen om een succes te maken van je evenement! Van het zoeken en benaderen van een geschikte spreker en een geschikte locatie en zelfs het aantrekken van bezoekers.
Spreker
Stel dat je wordt gevraagd om een leerzame bijeenkomst te organiseren voor jullie eigen klanten die tegelijkertijd toegankelijk is voor potentiële nieuwe klanten. Tijdens deze bijeenkomst laten jullie natuurlijk iets van het bedrijf en jullie producten of dienstverlening zien, maar om extra meerwaarde te leveren wil je baas ook dat er een interessante spreker komt. Hij heeft wel een idee van een thema, maar nog geen naam. LinkedIn kan je op verschillende manieren helpen. Met behulp van de zoekfunctie kun je op de term “spreker” gecombineerd met het thema zoeken en uit die lijst een geschikte spreker kiezen en daar contact mee opnemen. Je kunt ook een oproep posten op LinkedIn en zo aan je connecties of ze je iemand aan kunnen raden.
Locatie
Hetzelfde geldt voor een geschikte locatie. Vergeet eindeloos Googelen, maar vraag je netwerk welke suggesties ze hebben. Wees het liefst wel concreet. Geef aan voor hoeveel personen het is, of het in een bepaalde regio moet zijn, welke verzorging je wilt, of het dichtbij het OV moet liggen etc. Maar zo krijg je wel pareltjes die je anders waarschijnlijk niet gevonden zou hebben. Als je (meer dan) genoeg suggesties hebt kun je dit aan je connecties laten weten door de tekst van je oorspronkelijke bericht bovenaan aan te vullen met bijvoorbeeld ‘[IK BEN VOORZIEN, BEDANKT ALLEMAAL]’ of iets dergelijks. Dan weten mensen dat ze niet meer hoeven te reageren. Je kunt ook de optie tot reageren uitzetten via de 3 puntjes, maar doe dit pas nadat je alle suggesties ergens anders genoteerd hebt, want de al geplaatste reacties verdwijnen dan ook.
Bezoekers
Als je evenement ook toegankelijk is voor niet-klanten, is LinkedIn ook heel geschikt voor het aantrekken van mogelijke bezoekers. Plaats vooraankondigingen op de LinkedIn-bedrijfspagina van jullie bedrijf waarin je het evenement beschrijft en aangeeft hoe men zich kan aanmelden als dat nodig is. Vraag vervolgens alle collega`s om die met hun persoonlijke netwerk te delen. Zo krijg je snel en makkelijk een flink bereik. Benoem natuurlijk het thema, de locatie en de datum, maar vergeet ook niet te vertellen wat er voor de bezoeker ‘te halen valt’. Wat is het voordeel van het bijwonen van jouw evenement? Met welke waardevolle kennis gaat de bezoeker daarna naar huis? Vergeet ook vooral niet om je spreker uitgebreid in het zonnetje te zetten. Dat allemaal hoeft natuurlijk niet in één bericht, maar kun je uitsmeren over een complete publiciteitscampagne.
LinkedIn Events
Gloednieuw is de optie om op LinkedIn een event aan te maken. Je kunt dit vergelijken met Facebook Evenementen. Het makkelijke hieraan is dat je vervolgens je connecties kunt uitnodigen om te komen. Ook kun je het event met je connecties delen en berichten in het event plaatsen. Bovendien kunnen mensen die de Event-pagina bezoeken, zien wie er allemaal komen en dus wie ze daar kunnen ontmoeten. Laat je spreker en het management van je bedrijf zichzelf dus ook allemaal als bezoeker aanmelden. Je vindt een door jou aangemaakt Event trouwens terug in de linker kolom naast je tijdlijn onder het kopje ‘Events’.
Geschreven door Amanda Hendriks
Ik ben Amanda Hendriks en ik help bedrijven LinkedIn te gebruiken om professioneel online zichtbaar te zijn. Die zichtbaarheid kan toegespitst worden op het vinden en binden van klanten, maar ook gericht zijn op het opbouwen van werkgeversimago en het aantrekken van nieuwe medewerkers. Mijn trajecten en trainingen kenmerken zich door een doordachte mix van strategie en praktische kennis en tips en zijn altijd volledig op maat voor jouw bedrijf. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als incompany groepstrainingen.
Meer weten? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@linkjeklant.nl
Volg ons