Zo reserveer je werkplekken in een 1,5 meter kantoor
Langzaam gaat de wereld weer open. En daarmee ook het kantoor. Dit leidt tot een belangrijke uitdaging: namelijk de 1,5-meter (kantoor)samenleving. Hoe zorg je er als bedrijf voor dat de anderhalve meter afstand voor werknemers goed wordt gehandhaafd? En hoe houd je dit dan ook gemakkelijk bij?
Het zou met Excel kunnen, maar dat kost je waarschijnlijk veel tijd, moeite én een klein formule-foutje is zo gemaakt, waardoor je het risico loopt dat er toch teveel mensen op kantoor aanwezig zijn. Gelukkig kan het makkelijker, namelijk door werkplekken online te laten reserveren.
Hoe richt je dat in?
Eerst ga je bepalen hoeveel werkplekken er maximaal in de ruimte passen. Gebruik hiervoor een simpele rolmaat en meten maar. Met tape kun je een kader maken op de vloer. Alles opgemeten? Voer dan eenmalig het maximaal aantal werkplekken in de app en klaar ben je.
Werknemers kunnen vervolgens de plekken zelf reserveren door de app te downloaden. Mochten zij toch vergeten zijn om vooraf te reserveren? Dat kan het ter plekke ook nog, door een QR-code te scannen die bij de ruimte hangt. Er is verder geen extra hardware noodzakelijk.
Tip: Bekijk hier hoe werkplekken reserveren via een app of browser er in de praktijk uit ziet.
Waarom reserveren via een app?
- Voorkom misverstanden over wie wanneer aanwezig kan zijn
- Eenvoudig werkplekken reserveren en capaciteit beheren
- Beperk het besmettingsgevaar
- U heeft direct inzicht in overgebleven capaciteit
- Er zijn nooit meer personen op de werkvloer dan toegestaan
- Overzicht wie van uw collega’s met elkaar in contact zijn gekomen
Extra tips om te voldoen aan de nieuwe richtlijnen
Neem extra hygiënische maatregelen; Hang voldoende zeepdispensers op en zet ramen (indien mogelijk) zoveel mogelijk open. Informeer medewerkers hoe je goed kunt ventileren. Dit kan heel eenvoudig door gewoon een A4-tje op te hangen met een aantal nieuwe huisregels/richtlijnen. Tip: reinig deurklinken en schaf reinigingsdoekjes aan, waarmee iedereen zijn of haar toetsenbord en muis gemakkelijk zelf kan reinigen.
Zet de bureaus 1,5 meter uit elkaar. Let hierbij wel goed op of de looproutes van en naar de werkplek correct zijn, anders loop je elkaar nog “regen het lijf”. Plaats stickers op de vloer om duidelijk te maken wat de juiste looprichting is.
Registreer bezoekers; registreer alle bezoekers bij binnenkomst, zodat je te allen tijden en in real-time een overzicht kunt uitdraaien. Mocht er onverhoopt toch een besmetting zijn, dan weet je precies wie met wie in aanraking is geweest.
Met een paar kleine aanpassingen kan je voldoen aan de nieuw richtlijnen voor op kantoor. Wil je meer tips lezen? Surf dan ook eens naar dit artikel.
Volg ons