Zo voorkom je tijdverspilling op je werk
Heb jij ook van die momenten dat je niet zo productief bent als je zou willen? In dit artikel hebben we een paar stappen die je kunt nemen om te stoppen met het verspillen van kostbare arbeidstijd.
Rust op je werkplek
Als je niet zelf de discipline hebt om de verleiding van de ‘gezellige koffie gesprekjes’ te weerstaan, is het beter om regelmatig een rustigere plek op kantoor te zoeken, zoals bijvoorbeeld een stilte conferentieruimte. Je kunt je manager ook om toestemming vragen zijn of haar kantoor te gebruiken wanneer hij of zij er niet is.
Zet je mobiele telefoon uit
Af en toe een kort sms- of whatsapp bericht tijdens de werkdag lijkt misschien onschuldig, maar een kort berichtje kan ongemerkt snel leiden tot een volwaardig gesprek. In die tijd kun je belangrijkere taken niet uitvoeren…
Maak tijdsblokken in je agenda
Als je maximale efficiëntie in je werk nastreeft zal het helpen om een dagelijkse kalender te maken met tijdsblokken voor verschillende taken. Bijvoorbeeld, als je inplant om van 16.00 uur tot 17:00 uur je wekelijkse data-analyserapport op te maken, zul je minder snel tijd verspillen in de wetenschap dat voor die taak een uur beschikbaar is.
Rommel
Als je bureau vol ligt met papieren en allerlei rommel moet je eerst weer wat tijd vrijmaken om het overzichtelijk te krijgen. Papieren die je niet direct nodig hebt, berg je op. Archiveer essentiële documenten in een bepaalde volgorde en maak daarmee je benodigde stukken toegankelijker. Hoe minder tijd je besteedt aan het navigeren door de rampzone, hoe meer tijd je vrijmaakt voor het daadwerkelijke werk.
Pauze’s
Soms verspillen we tijd op het werk door met collega’s te praten, sms-berichten te controleren of door op internet te surfen omdat onze geest een pauze nodig heeft van de constante sleur. Als je dat bekend in de oren klinkt is het beter om gedurende de dag wat pauzes te plannen. Reserveer bijvoorbeeld ‘s ochtends of ‘s middags 20 minuten om met collega’s te chatten of te surfen op je favoriete websites. Op die tijdstippen kun je dan aan de behoefte toegeven, zodat je vervolgens weer geconcentreerd aan het werk kan gaan.
Bron en meer lezen? Glassdoor.nl
Volg ons