Een optimaal LinkedIn-profiel
Een optimaal LinkedIn-profiel is natuurlijk zo volledig mogelijk ingericht. Voorheen werd je op weg geholpen. Vaak had je nog een paar aanbevelingen nodig om een 100%- profiel te krijgen. Nu ben je ingedeeld als beginner, expert of all-star. Een LinkedIn-profiel goed inrichten kost veel tijd. In deze column bespreek ik de belangrijkste onderdelen voor een optimaal profiel. Zorg ervoor dat deze onderdelen zijn ingevuld en wordt ook een LinkedIn all-star.
Werkervaring
Vaak wordt de werkervaring heel summier toegevoegd aan het LinkedIn-profiel, terwijl het een heel belangrijk onderdeel is van je profiel. Niet alleen voor jou persoonlijk, maar ook voor de werkgever. Ik heb enkele tips voor het beschrijven van je werkervaring op LinkedIn:
- Wees kort en bondig (maximaal 3 alinea’s);
- De werkgever zorgt voor een algemene omschrijving van het bedrijf (maximaal één alinea);
- Zorg zelf voor een goede omschrijving van je taken en verantwoordelijkheden (maximaal twee alinea’s);
- Voeg (indien mogelijk) projecten toe;
- Vraag om aanbevelingen. Een recommendation van je baas of een zakenrelatie geeft een goede weergave van wie je bent als professional en hoe deze persoon jou heeft ervaren in een professionele (werk)omgeving;
- Verrijk je werkervaring met media (YouTube, SlideShare of een Pinterest-board).
Je summary is een elevator pitch
Je persoonlijke samenvatting (summary) is als het ware een soort elevator pitch. Bezoekers van je profiel weten meteen wat voor vlees ze in de kuip hebben. Hoe meer betekenis jouw samenvatting heeft, des te meer aandacht bezoekers besteden aan je profiel.
Enkele tips voor het invullen van je summary:
- Less is more. Je hebt 30 seconden om de aandacht te trekken (maximaal drie alinea’s, inclusief specialiteiten);
- Schrijf niet vanuit de derde persoon. Jij introduceert jezelf;
- Denk goed na over trefwoorden en verwerk deze in de lopende tekst. Zorg dat je samenvatting goed leesbaar is;
- Verrijk je samenvatting met media. Een leuke (visuele) toevoeging aan je samenvatting kan een Pinterest-CV zijn.
Persoonlijke headline
De tekstregel onder je naam is het eerste wat mensen zien als ze je opzoeken via LinkedIn. LinkedIn plaatst hier automatisch je huidige functie en het bedrijf waar je werkt. Gebruik woorden waarmee je de interesse wekt van die persoon die op zoek is naar mensen met jouw expertise.
Welke zin typeert jou? Hierbij wat tips:
- Wees kort en bondig. Je hebt maximaal 120 karakters voor je pitch;
- Vermijd buzzwords. Raadpleeg de top-10 van 2012 om populaire trefwoorden uit te sluiten;
- Pitch je headline bij je (directe) collega’s.
Profielfoto
Voeg een professionele profielfoto toe. Zorg voor een goede, zakelijke profielfoto. Vakantiefoto’s, foto’s met kinderen of huisdieren en borrelfoto’s zijn niet geschikt. Het is prettig als je gesprekspartner je kan herkennen van je profielfoto. Dus gebruik een recente foto. En let tevens goed op de juiste resolutie (200×200 pixels, maximaal 4 mb). Bedrijven kunnen hun medewerkers aanbieden om een professionele foto te laten maken. Er zijn steeds meer fotografen die portretfotografie aanbieden voor social media-profielen.
Persoonlijke URL
LinkedIn maakt automatisch een URL aan voor je LinkedIn-profiel. Maar je kunt een persoonlijke URL maken die je makkelijk kunt delen in je e-mailhandtekening, CV of op je visitekaartje. Deze URL kun je personaliseren via Account & Settings -> Privacy & Settings -> Edit Public Profile.
Vaardigheden
Je kunt maximaal 50 skills toevoegen aan je profiel. Voeg relevante vaardigheden toe en blijf serieus. Koffiedrinken is bijvoorbeeld geen skill. Via Skills kun je zoeken naar professionals met bepaalde skills of inspiratie voor je eigen profiel.
Benadruk je vaardigheden met deze tips:
- Voeg relevante vaardigheden toe en wees selectief;
- Talenkennis voeg je toe aan de sectie ‘Languages’ (of ‘Talen’). Dit is geen vaardigheid;
- Endorse alleen een connectie als je de vaardigheid ook daadwerkelijk hebt ervaren in de praktijk;
- Endorse niet als bedankje;
- Mijd de suggesties van LinkedIn. Als je niet oppast endorse je meteen meerdere (oud-)collega’s.
Media toevoegen
Sinds kort is het voor iedereen mogelijk om media toe te voegen aan je profiel. Je kunt een document, SlideShare of foto toevoegen aan een statusupdate op je profiel, maar ook je summaryen werkervaring verrijken met media.
Tips voor het toevoegen van media in LinkedIn:
- Voeg relevante media toe aan je profielupdates. Op LinkedIn zitten je connecties niet (per se) te wachten op baby- en huwelijksfoto’s;
- Voer regelmatig redactie over de media op je profiel. Voeg nieuwe media toe en haal verouderde content van je profiel;
- Voeg niet in een keer een heel pakket aan media toe aan je profiel. Doseer je publicaties. Dit zorgt ervoor dat je in beeld blijft bij je netwerk;
- Controleer bij je werkgever welke media je mag delen. Dit voorkomt discussie achteraf.
Het lijkt veel werk om deze onderdelen op je LinkedIn-profiel te optimaliseren, maar het kan jou én je werkgever ook veel opleveren. Een optimaal profiel wordt 20 keer meer bekeken binnen het netwerk. Voor meer LinkedIn tips en tricks verwijs ik je graag naar het LinkedIn-dossier op Frankwatching -> link: http://fw.nu/dossierlinkedin
Met dank aan: Martine Meijburg
Volg ons