Tips om de juiste netwerkborrel uit te kiezen
Netwerkbijeenkomsten zijn ideale gelegenheden om nieuwe contacten te leggen, inspiratie te vinden en misschien zaken te doen. Maar hoe kies je uit het enorme aanbod de juiste borrel voor jouw doelen? 5 tips om je hierbij te helpen.
Bepaal wat je wilt bereiken
Je doelstelling bepaalt voor een belangrijk deel de keuze van de borrel die je gaat bezoeken. Pas als je weet wat je wilt bereiken, kun je nadenken over wie je hiervoor wilt ontmoeten en waar deze mensen zich bevinden. Kom je voor inspiratie dan levert een bont gezelschap waarschijnlijk het meest op. De wekelijkse zakenborrel in een stadscafé is hiervoor geschikt. Maar wil je eigenlijk een product of dienst verkopen, dan moet je op zoek gaan naar een netwerkevent waar je mogelijke klanten en opdrachtgevers kunt treffen. Zoek ook een bijeenkomst waar mensen weten dat je voor commerciële redenen komt. Stiekem verkopen op een gezelligheidsborrel levert vooral ongemakkelijke situaties op.
Bedenk of je bereid bent te betalen
Netwerkevents zijn er in allerlei soorten: van laagdrempelig en gratis tot exclusief, met een prijskaartje. Afhankelijk van wie je wilt ontmoeten zal de ene bijeenkomst beter bij je passen dan de ander. Houd er wel rekening mee dat gratis netwerkborrels vaak ter ontspanning dienen, zeker als deze op vrijdag worden gehouden.
Als je voor een betaalde bijeenkomst kiest, bedenk dan of de bijeenkomst je de uitgave waard is.
Ken jezelf
Een praatje aanknopen is voor de één heel eenvoudig en voor de ander bijzonder lastig. Hoe ben jij zelf? Of je makkelijk contacten legt speelt een rol bij de keuze voor een netwerkevenement. Een kort programma met een activiteit of spreker kan helpen om met anderen in gesprek te komen. Samenwerking in een workshop levert ook altijd genoeg gespreksstof op. Maar misschien heb je dit allemaal niet nodig en vermaak je je prima met een groep zielsverwanten in één ruimte. Ook dan zijn er genoeg bijeenkomsten van jouw gading.
Sluit je aan bij online groepen
Van alle social media wordt LinkedIn het meest zakelijk gebruikt. Als je hier een profiel hebt, meldt je dan aan voor relevante groepen. Iedere stad of regio heeft eigen ondernemersplatformen, ZZP-bijeenkomsten of netwerkgroepen die voor jou interessant kunnen zijn. Via LinkedIn blijf je automatisch op de hoogte van waar en wanneer events worden georganiseerd. Bijkomend voordeel is dat je vaak kunt zien wie zich aanmeldt voor de borrel, waardoor je al wat voorwerk kunt doen. Dat maakt het eenvoudiger eenmaal ter plekke een gesprek aan te knopen. Bovendien heb je gelijk de contactgegevens van deze persoon.
Gebruik verzamelsites
Op een aantal sites worden borrels verzameld en kun je handig zien wanneer en waar bijeenkomsten bij jou in de buurt zijn. Voor een flinke verzameling kun je bijvoorbeeld kijken op Gratis Borrel, Netwerk Gids Nederland of de site van de Kamer van Koophandel.
link naar gratis borrel is veranderd