Social media inzetten voor bedrijven
Social media wordt dagelijks door veel mensen gebruikt. De platforms worden veel bezocht als vrijetijdsbesteding. Voor bedrijven kan het ook interessant zijn om zich hier te presenteren. Via Social media kan je doelgroepen bereiken en interactie met ze hebben. Soms is het de taak van de secretaresse om de Social kanalen aan te maken en beheren. In dit artikel bespreken we welke Social media kanalen je daarvoor kan inzetten.
Kansen op Social media
Door het grote aantal gebruikers dat zich op Social media kanalen bevindt, is het voor bedrijven zeker de moeite waard om een bedrijfspagina aan te maken, om het bereik te vergroten. Via een of meerdere platforms kun je het product of de dienst bij potentiële klanten onder de aandacht brengen. Om je wat op weg te helpen, bespreken we hieronder enkele bekende platformen waar je op zou kunnen adverteren.
Adverteren op Social media
Om onder de aandacht bij je doelgroep te komen, kun je op Social media proberen om regelmatig interessante content plaatsen, zoals teksten, afbeeldingen en video’s. Het aantal mensen dat je hiermee bereikt is helaas wel beperkt. Als je jouw doelgroep dus verder zou willen vergroten, dan is het zinvol om ook te adverteren. Om zelf een advertentiecampagne op te zetten en te beheren, kan voor een beginner best lastig zijn, omdat je niet de kennis en kunde hebt om een succesvolle campagne op te zetten. En mogelijk ontbreekt het je ook aan tijd om je hier verder in te verdiepen. Als dat het geval is, dan kan een ervaren Social media bureau uitkomst bieden.
Om nieuwe zakelijke connecties aan te gaan is LinkedIn het ideale platform. Door het leggen van de juiste contacten kun je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in jouw vakgebied. Ook kun je in contact komen met potentiële opdrachtgevers. Door het aanmaken van een bedrijfspagina en daarop dan interessante content te plaatsen, kun je de naamsbekendheid vergroten en zo meer volgers krijgen. Wil je meteen een grotere doelgroep bereiken? Dan is het zinvol om een advertentiecampagne op te zetten. Zo kun je met zgn. gesponsorde content meer merkbekendheid krijgen om zo meer bezoekers naar de website te krijgen. Het is ook mogelijk om op LinkedIn zgn. leadadvertenties te plaatsen. Het voordeel daarvan is dat je dan alleen adverteert in de regio of branche die voor jou interessant is.
Werk je voor een bedrijf dat producten of diensten aanbiedt die gericht zijn op jongeren? Dan is Instagram een geschikt kanaal om je doelgroep te bereiken. Instagram is zeer geschikt om producten of dienst te etaleren door middel van mooie foto’s en/of video’s. Door op Instagram geregeld content te plaatsen kun je via de zoekresultaten in zoekmachines al veel mensen bereiken. Om nog meer mensen te bereiken kun je op Instagram ook adverteren door het plaatsen van Stories. Je plaatst dan een aantal foto’s en Instagram zorgt er dan voor dat deze Stories automatisch achter elkaar afgespeeld worden. En na 24 uur verdwijnen ze dan weer. Dit kan je ook doen met korte video’s.
Naast WhatsApp is Facebook nog steeds het grootste en meest bekende Social media kanaal in Nederland. Dit platform wordt tegenwoordig het meest bezocht door volwassenen. Doelgroep Targeting kan je helpen om advertenties te tonen aan mensen die voor jou belangrijk zijn. Zo kun je targeten op leeftijd, locatie, geslacht, functie, interesses, etc. Via Facebook kan je zowel consumenten als bedrijven bereiken.
Blijf actief
Als je zelf content gaat plaatsen, dan is het slim om na te gaan wanneer je doelgroep precies actief is. Het is raadzaam om daarvoor, als geheugensteun, een kalender te gebruiken. Je kunt op dan een aantal berichten achter elkaar in gaan plannen, die dan op het door jou gekozen tijdstip, automatisch geplaatst worden.
In dit artikel heb je kunnen lezen dat Social media ook interessant kan zijn voor bedrijven. Wellicht heeft het je geïnspireerd om content te schrijven en om ook een bedrijfspagina aan te maken.
Volg ons